„Неподношљива лакоћа“ (субверзије) национализма: естрадна тела у постсоцијалистичкој Србији

DOI: 10.2298/GEI1102127M UDK: 316.723:323.1(497.11)"200"; 172.15:784.011.26(497.11)"200"; 305:784.011.26(497.11)"200" ID: 187972876

  • Mаrijаnа Mitrović (Serbia) Етнографски институт САНУ
    pansjao@yahoo.com

Сажетак

У овом раду анализирам култ нације и православља у популарној музици постоцијалистичке Србије из родне перспективе. Прво представљам историјски ревизионизам у погледу родних улога и конструкцију родних идентитета у националистичким дискурсима постсоцијалистичке Србије. Ову проблематику лоцирам у регистар неофолк музике, односно естраде. Након дијахронијске рекапитулације улоге певачице у популарној фолк музици, кроз студију случаја иконе Свете Цеце, али позивајући се и на друге примере, анализирам укрштање националних, религијских и класних фактора у конструкцији родних идентитета естрадних тела. Циљ анализе је указивање на начине на које ова тела афирмишу дискурсе национализма и православне религиозности као његове сржи, а уједно и мапирање тачака потенцијалне субверзивности тела у односу на ове дискурсе.


Кључне речи: родни идентитети, естрадна тела, неофолк музика, национализам, православље, икона, спектакл

Reference

Ahmed, Sara. 2010. “Killing Joy: Feminism and the History of Happiness.” Signs
35 (3),571–592.
Blagojević, Marina. 2000. Nevidljivo telo i moćna bestelesnost: Mediji u Srbiji u
90-im. In: Žene, slike, izmišljaji... , edited by Branka Arsić. Beograd:
Centar za ženske studije.
Gordy, Eric D. 1999. The Culture of Power in Serbia. University Park, Pa.: Pennsylvania
State University Press.
Grossberg, Lawrence. 1993. We Gotta Get Out of This Place: Popular Conservativism
and Postmodern Culture. London and New York: Routledge.
Dimitrijević, Branislav. 2002. „Ovo je savremena umetnost“: turbo folk kao radikalni
performans. Prelom 2–3, 100.
Dimitrijevic, Olga. 2009. “The body of the Female Folk Singer: Constructions of
National Identities in Serbia after 2000.” MA thesis. Budapest: Central European
University.
Dragičević-Šešić, Milena. 1994. Neofolk kultura, publika i njene zvezde. Novi Sad,
Sremski Karlovci: Izdavačka knjižara Zorana Stojanovića Sremski
Karlovci.
Đurković, Miša. 2010. Slika, zvuk i moć. Ogledi iz pop-politike. Beograd: MST
Gajić.
Enloe, Cynthia. 2000. Maneuvers: The International Politics of Militarizing Women’s
Lives. Berkeley and Los Angeles: University of California Press.
Zajović, Staša. 1998. “Nationalism and Serb Women.” In Anna’s Land: Sisterhood
in Eastern Europe, edited by T. Renne, 169–173. Collorado: Westwood
Press.
Ivekovic, Rada, and Julie Mostov, eds. 2002. From Gender to Nation. Ravenna:
Longo Editore.
Jovanović, Deana. “’Have Our Men Done That Too?’ Politics of Memory in Serbia:
Gender, Subjectivities and Experiences in Nurses’ and Activists’ Memory
Narratives.” MA thesis. Utrecht and Hull: University of Utrecht, Faculty of
Arts and University of Hull, Faculty of Arts.
Kenneth, Dean and Brian Massumi. 1992. First and Last Emperors: The Absolute
State and the Body of the Despot. Brooklyn, New York: Autonomedia.
Kronja, Ivana. 2001. Smrtonosni sjaj: masovna psihologija i estetika turbo-folka.
Beograd: Tehnokratia.
Malešević, Miroslava. 2010. „Pravoslavlje kao srž ’nacionalnog bića’
postkomunističke Srbije.“ U: Ima li nacija na planeti Ribok? Ogledi o
identitetima, 71–100. Beograd: Srpski genealoški centar.
Mertus, Julie. 1994. “Women in the Service of National Identity.” Hastings Women’s
Law Journal 5 (1), 5–23.
Papic, Zarana. 2002. “Europe after 1989: The Ethnic Wars, Fascistization of Civil
Society and Body Politics in Serbia.” In Thinking Differently: A Reader in
European’s Women’s Studies, edited by Gabrielle Griffin and Rosi Braidotti,
127–144. London and New York: Zed Books.
Slapsak, Svetlana. 2004. “Introduction: Post-Yugoslav Feminisms: Paradoxes,
Myths and Perspectives.” In The Making of European Women’s Studies V:
A Work in Progress Report on Curriculum Development and Related Issues
in Gender Education and Research, edited by Rosi Braidotti, Edyta
Just and Marlise Mensink, 19–29. Utrecht: ATHENA.
Yuval-Davis, Nira. 1997. Gender & Nation. London: Sage.
Hall, Stuart. 1999. “Introduction: Looking and Subjectivity.” In: Visual Culture:
The Reader, edited by Jessica Evans and Stuart Hall, 7–15. London, Thousand
Oaks, New Delhi: SAGE Publications.
Hofman, Ana. 2010. “Kafana Singers: Popular Music, Gender and Subjectivity in
the Cultural Space of Socialist Yugoslavia.” Narodna umjetnost: Croatian
Journal of Ethnology and Folklore Research 47 (1), 141–161.
Hvala, Tea. 2010. “’When We Move, It’s a Movement!’ Festival Rdece Zore as a
Feminist-Queer Counterpublics.” MA thesis. ISH/Faculty of Arts, Utrecht
University.
Čolović, Ivan. 2008. Balkan – teror kulture. Ogledi o političkoj antropologiji 2.
Beograd: Biblioteka XX vek.

Извори
Света Цеца. 2010. Приступљено 5. марта 2011.
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=195560997130014&
id=194329603919820.
Сека, Балкан. 2003. Приступљено 3. јуна 2011.
http://www.youtube.com/watch?v=YT3V2-adEts.
Стоја, Европа. 2007. Приступљено 3. јуна 2011.
http://www.youtube.com/watch?v=PvPjBeRvST0
Џабе се палиш на мене кад ниси православна. Приступљено 27. фебруара
2011. https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=
195560997130014&id=194329603919820
Шта треба да зна свака православна девојчица. 2000. Цетиње: Светигора.
Објављено
28.07.2018.
Како цитирати
(SERBIA), Mаrijаnа Mitrović. „Неподношљива лакоћа“ (субверзије) национализма: естрадна тела у постсоцијалистичкој Србији. Гласник Етнографског института САНУ, [S.l.], v. 59, n. 2, p. 125-136, july 2018. ISSN 2334-8259. Доступно на:
<https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/435>.
Датум приступа: 25 may 2024
Број часописа
Секција
Научни радови