Италијанство је у очима посматрача: анализа реакција публике на италијанску туристичку кампању Italia. Open to Meraviglia

ДОИ: https://doi.org/10.2298/GEI2401201K УДК: 338.48:7/8(450) Оригинални научни рад

Сажетак




У априлу 2023. године Министарство туризма Републике Италије покренуло је кампању Italia. Open to meraviglia с намером да промовише лепоте Италије у иностранству. Министарство је уједно представило Ботичелијеву Венеру као виртуелну и модерну инфлуенсерку крај језера Комо, испред Колосеума и на Тргу Светог Марка у Венецији. Већ први рекламни спот унео je раздор у италијанску јавност (Bassi, Polezzi & Ricco 2023), а Еко је овакве појаве још 1964. окарактерисао као поделe између апокалиптичара и интегриста. Циљ рада је открити разлоге за такву поларизацију помоћу анализе садржаја коментара публике (3.401) на најпопуларније објаве профила venereitalia23 најпопуларнијих на Инстаграму. Успостављене су најважније везе између реакција публике и поруке, и између публике и Министарства, као пошиљаоца порука ове рекламне кампање. Анализиранo је и саопштењe аутора кампање у најтиражнијем италијанском дневном листу Corriere della Sera. Док најстроже критике публике нагињу ка Ековом апокалиптичном виђењу поп културе и Холовом (2017) опозиционом читању, аутори и пошиљаоци поруке одговорили су да не постоји лош публицитет и указали на италијанство као глобални феномен.


Кључне речи: кампања Italia. Open to Meraviglia, реакције публике, италијанство, анализа дискурса




Reference

ANSA. 2023. “Open to Meraviglia e le reazioni social”. https://www.ansa.it/ sito/notizie/cronaca/2023/05/03/open-to-meraviglia-e-le-reazioni-social_ b9140843-9ea2-4c4d-8f4e-d85194d55717.html (pristupljeno 23. decembra 2023).
Barthes, Roland. 1957. Mythologie. Paris: Éditions du Seuil.
Barthes, Roland. 1990. „Retorika slike“. Novi prolog, 17/18: 58–65.
Barthes, Roland. 1991. Mythologies. New York: The Noonday Press.
Barthes, Roland. 1990. „Retorika slike“. Novi prolog, 17/18: 58–65.
Bassi, Serena, Loredana Polezzi & Giulia Riccò. 2023. “Introduction: Critical issues in Transnational Italian Studies.” Forum Italicum 57(2): 273–288. DOI:10.1177/00145858231185833
Bentivegna, Sara & Artieri, Giovanni Boccia. 2019. Le teorie delle comunicazioni di massa e la sfida digitale. Roma, Bari: Gius. Laterza & Figli Spa.
Cheles, Luciano. 2014. “Michelangelo riciclato: Il Rinascimento nella cultura di massa.” Cahiers d’études italiennes 18: 117–129.
“La Venere di Botticelli che fa l’influencer è la nuova ambasciatrice per il turismo dell’Italia. Che ne pensate?” 2023. Corriere della Sera, 21. April 2023. https://viaggi.corriere.it/news/venere-botticelli-campagna-italia/ (pristupljeno 23. decembra 2023).
Eco, Umberto. 2023. Apocalittici e integrati: communicazioni di massa e teorie della cultura di massa. Milano: Bompiani.
Eko, Umberto. 1973. Kultura informacija komunikacija. Beograd: Nolit.
Italia in Dati. 2023. “Il settore del turismo in Italia.” Pristupljeno 23. decembra 2023. https://italiaindati.com/turismo-in-italia/
Horkheimer, Max & Theodor W. Adorno. 2002. Dialectic of Enlightenment. Philosophical Fragments. Stanford: Stanford University Press.
Hol, Stjuart. 2017. Mediji i moć. Loznica: Karpos.
“Turismo, la Venere di Botticelli testimonial-influencer fa discutere. Sgarbi:
“Roba da Ferragni.” 2023. La Repubblica. Poslednja izmena 21. April 2023. https://www.repubblica.it/economia/2023/04/21/news/venere_botticelli_ influencer_open_to_meraviglia_sgarbi-397023703/
Jovanović, Deana. 2008. „Identitet na prodaju – kreiranje nacionalnog identiteta za potrebe turizma.” Glasnik Etnografskog instituta SANU 56 (1):101–114.
Koprivica Lelicanin, Marija. 2023. “Roots of the MADE IN ITALY Concept: Story in Posters”. U Belecon Conference Proceedings, 209-222. Belgrade: Belgrade Business and Arts Academy of Applied Sciences.
Katz, Elihu. 2001. “Media Effects.” In International Encyclopedia of the Social and Behavioural Sciences, 9472-9479. Oxford: Elsevier.
Kleut, Jelena. 2020. Ja (ni)sam bot. Komentari čitalaca kao žanr participacije u digitalnom prostoru. Novi Sad: Filozofski fakultet.
Kovačević, Ivan & Ana Banić Grubišić. 2018. „Antropološko proučavanje turizma.“ Etnoantropološki problemi 13 (1): 219–33.
McLuhan, Herbert Marshall. 1951. The mechanical bride. London: Routledge & Kegan Paul.
Micalizzi, Alessandra & Marija Koprivica Lelicanin. 2023. Studiare i creative media. Ricerca e analisi dei processi di creazione, condivisione e appropriazione culturale. Torino: Utet.
Montagnoli, Livia. 2023. “Open to Grazie. Secondo Armando Testa la campagna della Venere influencer è un successo.” Artribune. Poslednja promena 27. april 2023. https://www.artribune.com/turismo/2023/04/open-to-grazie- armando-testa-campagna-venere-influencer
Palmer, Catherine. 1999. “Tourism and the symbols of identity.” Tourism management 20 (3): 313–321.
Pellegrini, Selena, 2016. Il marketing made in Italy. Roma: Armando Editore.
Popadić, Dragan, Zoran Pavlović & Iris Žeželj. 2018. Alatke istraživača: metodi i tehnike istraživanja u društvenim naukama. Beograd: Clio.
Radenković Šošić, Bojana & Marija Koprivica Lelićanin. 2022. „Ironija i iskrenost u oglašavanju: reklame kompanije Tafo.“ U Jezici i kulture u vremenu i prostoru X/2, Prir. Snežana Gudurić, Jasmina Dražić & Marija Stefanović, 409–421. Novi Sad: Filozofski fakultet.
Ryynänen, Max. 2018. “Contemporary Kitsch. Тhe death of pseudo-art and the birth of everyday cheesiness (a postcolonial inquiry).” Terra Aestheticae 1: 70–86.
Temperini, Valerio, Gian Luca Gregori & Paola Palanga. 2016. “The brand made in Italy: A critical analysis.” Management Studies 4 (3): 93–103.
Tungate, Mark. 2007. Adland: a global history of advertising. London and Philadelphia: Kogan Page Publishers.
UNESCO. 2023. Pristupljeno 27. decembra 2023. https://whc.unesco.org/en/statesparties/it.
White, Nicola. 2000. Reconstructing Italian Fashion: America and the Development of the Italian Fashion Industry. Oxford: Berg.
Williams, Raymond. 1962. The Long Revolution. London: Penguin Books Ltd.
Објављено
31.05.2024.
Како цитирати
KOPRIVICA LELIĆANIN, Marija. Италијанство је у очима посматрача: анализа реакција публике на италијанску туристичку кампању Italia. Open to Meraviglia. Гласник Етнографског института САНУ, [S.l.], v. 72, n. 1, p. 201-227, may 2024. ISSN 2334-8259. Доступно на:
<https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/1120>.
Датум приступа: 27 july 2024