Jезик, концептуализација и културолошка лингвистика. Улога културе у формирању когнитивних шема у језицима

ДОИ: https://doi.org/10.2298/GEI2401079S УДК: 811'23 Оригинални научни рад

Сажетак




Веза између језика, културе и когниције кључни је аспекат у интердисциплинарном пољу истраживања културне лингвистике. Лингвисти овог усмерења настоје да опишу како језик одражава и приказује културне норме, вредности и уверења кроз когнитивне оквире попут концептуализације, шематизације и категоризације. С друге стране, истраживања у когнитивној лингвистици такође су показала да језик настаје на основу концептуализације и шема на које je култура непосредно утицала. Циљ овог рада је да у теоријском делу сагледа кључне концепте културне лингвистике и њихову позадину. Такође, у раду представљамо студију случаја из персијског језика, која за циљ има испитивање културних концептуализација „пристојности“, односно „учтивости“ и културне шеме иранске љубазности Та’ароф уз анализу различитих примера. Анализа указује на то да одабир и коришћење одређених језичких облика могу служити као показатељи концептуализација или специфичних когнитивних шема укорењених у култури, чиме се потврђује тврдња да култура значајно утиче на обликовање језика.


Кључне речи: jезик, концептуализација, културна лингвистика, персијски језик, Та’ароф (персијска учтивост)




Reference

Anderson, Richard C., Ralph E. Reynolds, Diane L. Schallert & Ernest Timothy Goetz. 1977. Frameworks for comprehending discourse. American Educational Research Journal 14 (4): 367–381.
Aryanpour, A. & Aryanpur, M. 1984. The Persian-English Dictionary. Tehran: Amirkabir Publishing Corp.
Boutyline, Andrey & Laura K. Soter. 2021. “Cultural Schemas: What They Are, How to Find Them, and What to Do Once You’ve Caught One.” American Sociological Review 86 (4): 728–758. https://doi.org/10.1177/00031224211024525 .
Brown, H. Douglas. 1994. Principles of Language Learning and Teaching (3rd ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall Regents.
Carrell, Patricia L., Joanne Devine & David E. Eskey, eds. 1988. Interactive Approaches to Second Language Reading (1st ed.). Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139524513 .
Croft, William & D. Alan Cruse. 2004. Cognitive Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511803864 .
Dehkhoda, Ali-Akbar. 1966. Dehkhoda Persian Dictionary. Tehran: Dehkhoda Foundation.
Eslami, Zohreh R. 2005. “Invitations in Persian and English: Ostensible or Genuine?” Intercultural Pragmatics 2 (4): 455–480. https://doi.org/10.1515/iprg.2005.2.4.453 .
Harris, Catherine L. 2006. “Language and Cognition.” In Encyclopedia of Cognitive Science, 1st ed, ed. L. Nadel, 3728–3733. Wiley. https://doi.org/10.1002/0470018860.S00559 .
Gonzalez-Marquez, Monika, Irene Mittelberg, Seana Coulson & Michael J. Spivey, eds. 2007. Methods in Cognitive Linguistics, Vol. 18. John Benjamins Publishing Company. https://doi.org/10.1075/hcp.18 .
Gumperz, John J., ed. 1983. Language and Social Identity, 1st ed. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511620836 .
Jiang, Wenying. 2000. The relationship between culture and language. ELT Journal 54(4): 328–334. https://doi.org/10.1093/elt/54.4.328
Koutlaki, Sofia A. 2002. “Offers and Expressions of Thanks as Face Enhancing Acts: Tӕ’arof in Persian.” Journal of Pragmatics 34 (12): 1733–1756. https://doi.org/10.1016/S0378-2166(01)00055-8.
Kramsch, Claire. 1998. Language and Culture. Oxford University Press.
Langacker, Ronald W. 1994. “Culture, Cognition, and Grammar.” In Language Contact and Language Conflict, edited by M. Pütz, 25–53. John Benjamins Publishing Company. https://doi.org/10.1075/z.71.02lan .
Lee, Penny. 1996. The Whorf Theory Complex: A Critical Reconstruction. J. Benjamins Pub.
Le Page, R.B. & Andrée Tabouret-Keller. 1985. Acts of Identity: Creole-Based Approaches to Language and Ethnicity. Cambridge: CUP.
Markus, Hazel R. & Shinobu Kitayama. 1991. “Culture and the Self: Implications for Cognition, Emotion, and Motivation.” Psychological Review 98 (2): 224–253. https://doi.org/10.1037/0033-295X.98.2.224 .
Nida, Eugene A. 1998. Language, culture and translation. Foreign Languages Journal 115(3): 29−33.
Palmer, Gary B. 1996. Toward a Theory of Cultural Linguistics (1st ed.). University of Texas Press.
Pishwa, Hanna, ed. 2009. Language and Social Cognition: Expression of the Social Mind. Mouton de Gruyter.
Rocher, Guy. 1972. A General Introduction to Sociology: A Theoretical Perspective. St. Martin’s Press.
Sharifian, Farzad. 2007. “L1 Cultural Conceptualisations in L2 Learning: The Case of Persian-Speaking Learners of English”. In Applied Cultural Linguistics: Intercultural Communication and Second Language Learning and Teaching, eds. F. Sharifian & G. B. Palmer, 33–51. John Benjamins Publish- ing Company. https://doi.org/10.1075/celcr.7.04sha .
Sharifian, Farzad. 2011. Cultural Conceptualisations and Language: Theoretical Framework and Applications. John Benjamins Publishing Company.
Sahrifian, Farzad. 2012. “Linguistic Theory and Cultural Conceptualisations”. Journal of Language, Culture and Translation (LCT) 1(3): 93-110.
Sharifian, Farzad. 2015. “Cultural linguistics: The development of a multidisciplinary paradigm”. Language and Semiotic Studies 1(1): 1–26. https://doi. org/10.1515/lass-2015-010101
Sharifian, Farzad. 2016. “Cultural Linguistics”. Etnolingwistyka. Problemy Języka i Kultury 28: 33–61. https://doi.org/10.17951/et.2016.28.31 .
Shen, Yanxia. 2008. “An Exploration of Schema Theory in Intensive Reading”. English Language Teaching 1 (2): 104. https://doi.org/10.5539/elt. v1n2p104 .
Tayebi, Tahmineh. 2020. “Heterogeneous Distribution of Cultural Conceptualizations and (Im)Politeness Evaluations”. International Journal of Language and Culture 7 (1): 84–103. https://doi.org/10.1075/ijolc.00028.tay .
Tilley, John J. “Cultural Relativism.” In The Blackwell Encyclopedia of Sociology, edited by George Ritzer, 1st ed., 1–2. Wiley, 2017. https://doi.org/10.1002/9781405165518.wbeosc176.pub2 .
Wardhaugh, Ronald. 2010. An Introduction to Sociolinguistics (6th ed). Wiley-Blackwell.
Whorf, Benjamin Lee. (1956) 2007. Language, Thought, and Reality: Selected Writings (28th print), edited by John B. Carroll. The MIT Press.
Widdowson, Henry George. 1983. Learning Purpose and Language Use. Oxford University Press.
Wilber, Donald N. 1967. “Language and Society: The Case of Iran.” Behavior Science Notes 2 (1): 22–30. https://doi.org/10.1177/106939716700200102 .
Yaqubi, Mojde, Wan Rose Eliza Abdul Rahman & Asieh Hadavandkhani, A. 2019. “Context in Distinguishing Between Overt and Actual Functions of Polite Speech Acts”. Journal for the Study of English Linguistics 7 (1): 95−115. https://doi.org/10.5296/jsel.v7i1.15522
Yaqubi, Mojde. 2021. “Revisited interpretation of Ta’ārof: Towards a model of analysing meta-implicatures of Persian offers in Iranian films”. Revista Española de Lingüística Aplicada/Spanish Journal of Applied Linguistics 34 (2): 712–738. https://doi.org/10.1075/resla.19017.yaq
Yamaguchi, Masataka, Dennis Tay & Benjamin Blount, eds. 2014. Approaches to Language, Culture, and Cognition. Palgrave Macmillan UK. https://doi. org/10.1057/9781137274823 .
Објављено
31.05.2024.
Како цитирати
SAFARI, Saeed. Jезик, концептуализација и културолошка лингвистика. Улога културе у формирању когнитивних шема у језицима. Гласник Етнографског института САНУ, [S.l.], v. 72, n. 1, p. 79-98, may 2024. ISSN 2334-8259. Доступно на:
<https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/1112>.
Датум приступа: 27 july 2024