Улога друштвених наука и хуманистичких дисциплина у савременом друштву (случај Словачке)
DOI: 10.2298/GEI1302013K UDC: 303.8(437.6)
Сажетак
У првом делу рада ауторка укратко описује улогу друштвених наука и хуманистичких дисциплина у савременој Европи и у Словачкој. Опис се фокусира на она истраживачка поља у којима друштвене науке и хуманистичке дисциплине највише доприносе научном знању, као што су: развој критичког мишљења и методолошка преиспитивања, подршка духовном животу, имагинацији и креативности; развој људских права и слобода; развој интегрисане људске личности; консолидовано друштво и друштвена кохезија. У другом делу рада ауторка нуди одговоре на питања која су организатори округлог стола унапред послали свим учесницима. Наиме реч је о следећим питањима. Какав је однос између државе и научних институција? Који извори финансирања су доступни за научна истраживања? Које институције и на које начине врше истраживања у оквиру хуманистичких дисциплина? Како се истраживачке теме и пројекти бирају? Што се тиче организације истраживања у научним институцијама у Словачкој, пре свега у Словачкој академији наука, ауторка описује следеће процедуре: стварање плана истраживања за одређени период времена, до којег се долази отвореном дискусијом у оквиру академске заједнице, при појединачним институтима. Финализовани план истраживања би требало да буде консензус академске заједнице, али истовремено треба да одговара концепцијама научног истраживања на националном и интернационалном нивоу. Једнако, један такав документ би требало да показује колику тежину одређени институт придаје пројектима фундаменталних, а колику пројектима примењених истраживања. У случају Републике Словачке, већи део истраживачког рада у домену друштвених наука и хуманистичких дисциплина спроводи се у оквиру државних институција и уз помоћ финансирања из државног буџета или из буџета Европске уније. Тренутни организациони и финансијски услови у јавном сектору и даље нуде довољно простора за слободна научна истраживања. Због тога академске заједнице још увек имају моћ да своје истраживачке пројекте осмишљавају првенствено на бази научног мишљења. Из тога следи да би финансијске и организационе стратегије институција требало да буду подређене том научном мишљењу и таквом концепту науке. Одговори на ова питања засновани су на ауторкином богатом искуству у раду при различитим словачким и међународним истраживачким одборима и институцијама.
Кључне речи: улога друштвених наука и хуманистичких дисциплина, савремено друштво, Европа, Словачка.
Reference
Sciences in Europe,.2012, pp.1-5:
http://www.acadeuro.org/fileadmin/user_upload/publications/press_releases/Hu
manities_and_Social_Sciences_paper_to_the_Commission_Jan_2012__Fin_..p
df opened 12 September 2012.
APVV, Slovak Research and Development Agency
http://www.apvv.sk/agentura?lang=en opened 27 January 2013.
Fairclough, Norman, 2005: Critical discourse analysis in trans-disciplinary research on
social change: transition, re-scaling, poverty and social inclusion. In: Lodz
Papers in Pragmatics 1 2005, pp. 37-58. Quoted according to the paper’s
electronic version http://www.ling.lancs.ac.uk/profiles/Norman-Fairclough/
Opened 10 September 2012. The pagination in the electronic version is pp. 1- 19.
Harvey, David, 2000: The Condition of Postmodernity. Cambridge: Blackwell.
http://greenpages.spectator.sme.sk/en/c/think-tanks.html opened 27 January 2013
Lyotard, Jean - Francois, 1979: La condition postmoderne: rapport sur le savoir. Paris :
Minuit. English translation: Lyotard, Jean - Francois, 1984: The Postmodern
Condition. A Report on Knowledge. Manchester: Manchester University Press.
Pavićević, Alexandra, 2012: Roundtable of the Institute of Ethnography SASA.
Social Sciences and the Humanities: Facing the Challenges of Postdisciplinarity and the
Market. Experiences with preparing, organizing and funding scientific studies.
Manuscript, 3 p.
VEGA – Scientific Grant Agency of the Ministry of Education of the Slovak Republic
and of the Slovak Academy of Sciences
http://evega.minedu.sk/e-VEGA/(S(jsa11h45akgeid55cg0wqh45))/Default.aspx opened
27 January 2013
<https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/351>.
Датум приступа: 13 dec. 2024