Хуманистичке и друштвене науке у Шведској. Дилеме и могућности интердисциплинарних истраживања

DOI: 10.2298/GEI1302021M UDC: 303:001.891 (485)

Сажетак

Док су изазови са којима се друштвене и хуманистичке науке суочавају на глобалном нивоу слични – у погледу проналажења метода и теорија за адекватну анализу савременог друштва, као и реафирмације вредности које се традиционално везују за хуманистичке науке – Шведска из више углова представља специфичан случај. Наука и технологија се сматрају врло престижним, и шведско друштво улаже велике суме новца у научна истраживања. После Другог светског рата дошло је до брзог развоја друштвених наука, од којих се очекивало да играју важну улогу у грађењу модерног друштва благостања. Са друге стране, средства усмерена према хуманистичким наукама мања су него у суседним земљама, што утиче како на традиционалне тако и на интердисциплинарне научне студије. Осим тога, развој нових институција за више образовање има конкретне последице по положај хуманистичких наука при већим универзитетима. Поред ових питања, такође, одређене структуралне карактеристике, као што су организација универзитета и систем додељивања новчаних средстава за истраживање, утицаће на мотивацију за мултидисциплинарне студије. Из објективних (економских) разлога, сарадња међу факултетима је прилично ретка, а истраживачки савети, одговорни за финансирање пројеката, организовани су у складу са научним дисциплинама. Стога, интердисциплинарне или мултидисциплинарне студије обично бивају део засебних подухвата, често оријентисаних према примењеним или политички релевантним научним истраживањима, која су повезана са економским питањима или државом благостања – на пример, стамбена питања, тржиште рада, социјални проблеми, делимично миграције, а одскоро и родне студије. Истовремено, постоји велика потреба за интердисциплинарношћу. И друштвеним и хуманистичким наукама би користила ближа сарадња у методологији и теорији, посебно када се узму у обзир револуционарне научне студије на међународном нивоу, чије ће последице у овим областима, по свему судећи, бити далекосежне.


Кључне речи: Шведска, друштвене и хуманистичке науке, финансирање, универзитети и институти

Reference

Benner, Mats. 2004. Excellenta forskningsmiljöer. Ett underlag för diskussion.
[Excellent Research Environments. A Basis for Discussion]. Forskningspolitiska
institute.[Research.Policy.Institute];.Lunds.universitet.
http://www3.lu.se/lu/excellens/filer/delproj_3.5/Excellenta_forskningsmiljoer.p
df
Boguslaw, Julia and Eskil Wadensjö. 2011. "Humanisterna och den svenska
arbetsmarknaden [Students of the Humanities and the Swedish Labour
Market]." Pp. 25-76 in Humanisterna och framtidssamhället [The Humanities
and Future Society], edited by J. Boguslaw, et al.. Stockholm: Institutet för
Framtidsstudier [Institute for Future Studies]. www.framtidsstudier.se
Boguslaw, Julia, Anders Ekström, Lars Geschwind, Niklas Stenlås, Sverker Sörlin,
Miriam Terrell, and Eskil Wadensjö. 2011. Humanisterna och
framtidssamhället [The Humanities and Future Society]. Institutet för
Framtidsstudier [Institute for Future Studies], Stockholm.
www.framtidsstudier.se
Bremer, Kåre, Lena Gerholm, and Astrid Söderbergh Widding. 2012. "Sverige behöver
humaniora och samhällsvetenskap [Sweden needs the Humanities and Social
Sciences].".Dagens.Nyheter..Stockholm,.July.29,.2012.
http://www.dn.se/debatt/sverige-behover-humaniora-och-samhallsvetenskap
Damasio, Antonio. 2010. Self Comes to Mind. Constructing the Conscious Brain. New
York: Pantheon Books.
Enkvist, Inger. 2012. "Språkdöden i Göteborg: en kris för humaniora [The Language
Death in Gothenburg. A Crisis for the Humanities]." Dagens Nyheter, 19 June,
2012.http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/sprakdoden-i-goteborg-ar-enkris-for-humaniora?rm=print
Fornäs, Johan. 2008. "Kulturforsningens kvaliteter [Qualities of Cultural Studies]."
Kulturella perspektiv:8-23. http://www.kultmed.umu.se/digitalAssets/74/74357
_forns-22008.pdf
Fölster, Stefan, Johan Kreicbergs, and Malin Sahlén. 2011. Konsten att strula till ett liv.
Om ungdomars irrvägar mellan skola och arbete [How to make a mess of one's
life. Young people gone astray between school and work]. Stockholm: Svenskt
näringsliv.[Confederation.of.Swedish.Enterprise].
http://www.svensktnaringsliv.se
/multimedia/archive/00027/Konsten_att_strula_t_27628a.pdf
Geschwind, Lars and Karin Larsson. 2008. Om humanistisk forskning. Nutida villkor
och framtida förutsättningar [On Research in the Humanities. Present
Conditions and Future Requirements]. Stockholm: Institutet för studier av
utbildning och forskning [SISTER, Swedish Institute for Studies in Education
and Research]. http://www.sister.nu/pdf/wp81.pdf
Geschwind, Lars and Miriam Terrell. 2011. "Vilka var humanisterna? Miljöer och
verksamheter 1900, 1950 och 2000”[Who were studying the Humanities?
Environments and Activities 1900, 1950, 2000]. Pp. 77-108 in Humanisterna
och framtidssamhället [The Humanities and Future Society], edited by J.
Boguslaw, et al. Stockholm: Institutet för Framtidsstudier [Institute for Future
Studies]. www.framtidsstudier.se
Hammarfelt, Björn. 2012. "Forskning är inget 100-meterslopp." [Research is no 100
meters race] Dagens Nyheter. 16 August 2012.
http://www.dn.se/debatt/forskning-ar-inget-100-meterslopp
Högskoleverket. 2010. "Eurostudent - om svenska studenter i en europeisk
undersökning, hösten 2009." [Eurostudent – on Swedish Students in a European
Investigation, autumn 2009] Högskoleverket [Swedish National Agency for
Higher.Education],
Stockholm.]http://www.hsv.se/download/18.4dfb54fa12d0dded89580001112/1
020R-eurostudent-2009.pdf
IVA. 2005. "Framtidens Universitet - om projektet [The University of the Future - On
the Project]." Stockholm: Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien [The Royal
Swedish.Academy.of.Engineering.Sciences]. .
http://www.iva.se/Projektverksamhet/Projekt/FramtidensUniversitet/Framtidens-Universitet---om-projektet/
Jarrick, Arne. 2012. "Ofta citerad forskning ingen garanti för kvalitet." [Often quoted
research is no guarantee for quality] Dagens Nyheter. 15 August, 2012.
http://www.dn.se/debatt/ofta-citerad-forskning-ingen-garanti-for-kvalitet
Johnson, Mark. 2006. "Mind Incarnate: from Dewey to Damasio". Daedalus 135:46-54.
Lakoff, George and Mark Johnson. 1999. Philosophy in the Flesh. The Embodied Mind
and Its Challenge to Western Thought. New York: Basic Books.
Nelhans, Gustaf. 2012. "Citeringar inget mått på kvalitet." [Quotations are no measure
of quality] Dagens Nyheter. 16 August, 2012.
http://www.dn.se/debatt/citeringar-inget-matt-pa-kvalitet
Nordin, Jonas. 2009. "Kvantitetshysterin hotar humaniora [Quantity Hysteria threatens
the Humanities]."
Axess, 2009:4 http://www.axess.se/magasin/default.aspx?article=374
Rothstein, Bo. 2012b. "En forskningskultur där internationell publicering inte alls
värderas." [A culture of research where international publications are not
valued]Dagens Nyheter. http://www.dn.se/debatt/en-forskningskultur-darinternationell-publicering
-inte-alls-varderas
Rothstein, Bo. 2012a. "Svensk samhällsforskning är alldeles för provinsiell." [Swedish
Social Research is too Provincial] Dagens. Nyheter. 15 August. 2012
http://www.dn.se/debatt/svensk-samhallsforskning-ar-alldeles-for-provinsiell
Sandström, Ulf and Tobias Harding. 2002. "Tvärvetenskap och forskningspolitik [CrossDisciplinary
Science and Research Policy]." Pp. 1-27 in Spänningsfält [Fields
of Tensions], edited by L. Sturesson. Linköping: Tema T.
http://forskningspolitik.se /DataFile.asp?FileID=34
Sandström, Ulf, Magnus Friberg, Per Hyenstrand, Kjell Larsson, and Daniel Wadskog.
2005. Tvärvetenskap - en analys [Cross-Disciplinary Science: An Analysis].
Stockholm:.Vetenskapsrådet.[Swedish.Research.Council].
http://www.vr.se/franvetenskapsradet/analysochutvardering/utvarderingaravsve
nskforskningochforskarutbildning/tvarvetenskapenanalys.4.64fbca2110dabf790
1b80002574.html
Stenlås, Niklas. 2011. "Vilka blir humanisterna? Humaniora vid svenska lärosäten idag
och i morgon [Who will study the Humanities? The Humanities at Swedish
Institutions of Higher Education Today and Tomorrow]." Pp. 109-152 in
Humanisterna och framtidssamhället [The Humanities and Future Society],
edited by J. Boguslaw, et al. Stockholm: Institutet för Framtidsstudier [Institute
for Future Studies]. ]. www.framtidsstudier.se
Sörlin, Sverker and Peter Gundelach. 2007. Att ta makten över kvaliteten. Strategisk
utvärdering av samhällsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet
[Taking Power of Quality. Strategic Evaluation of the Faculty of Social
Sciences at the University of Gothenburg]. Samhällsvetenskapliga
fakultetskansliet;.Göteborgs.universitet.Göteborg.
http://www.samfak.gu.se/digitalAssets/807/807319_
makten_over_kvaliteten.pdf
Taleb, Nassim Nicholas. 2007. Fooled by Randomness. The Hidden Role of Chance in
Life and in the Markets. London: Penguin Books.
Taleb, Nassim Nicholas. 2010. The Black Swan. The Impact of the Highly Improbable.
London: Penguin Books.
Vägen till friare och djärvare forskning. Ett förslag i tio punkter inför
forskningspropositionen 2012 från Sveriges unga akademi. [The road to a
liberated and daring research. A proposal in ten points awaiting the research
policy proposition] Stockholm: Sveriges unga akademi [The Young Academy
of.Sweden].
http://www.sverigesungaakademi.se/download/18.41b1d7e3135cb13e3549a9/S
veriges+unga+akademi_inlaga+forskningsprop_2012.pdf
Објављено
20.06.2029.
Како цитирати
(SWEDEN), Kjell Magnuson. Хуманистичке и друштвене науке у Шведској. Дилеме и могућности интердисциплинарних истраживања. Гласник Етнографског института САНУ, [S.l.], v. 61, n. 2, p. 21-31, june 2029. ISSN 2334-8259. Доступно на:
<https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/352>.
Датум приступа: 19 apr. 2024