Музејске изложбе као комуникациони медијуми – пример из домена антропологије спорта
##doi.readerDisplayName##:
https://doi.org/10.2298/GEI2502291SКључне речи:
музејске поставке, антропологија спорта, Етнографски музеј, навијачиАпстракт
Пројекат и поставка „Костим и реквизити фудбалских навијача” представљали су 80-их година авангарду у етнографској музејској делатности, друштвени „хот спот” који је антиципирао улогу и значај фудбалских навијача у распаду Југославије, поготово услед postfestum нестанка било каквог одјека у музејском и јавном дискурсу. Рецентно (2023. године) постављена, уз међународну сарадњу реализована изложба о фудбалским легендама „У сећање на: Паоло/Синиша“, у одређеном дискурсу је актуелизовала, а учешћем друштвеног окружења редефинисала поруке пројекта из ‘80, те указала на могуће комуникационе правце читања музејских поставки из домена антропологије спорта. Релације између навијача и идола, спорта и политичко-друштвеног окружења у различитим условима „музејског читања” истраживачки могу да укажу и на другачије процесе у којима се сагледава потреба проактивног укључивања институција заштите културног наслеђа у окружење.
##plugins.themes.default.displayStats.downloads##
Референце
Axboe Nielsen, Christian. 2013. “Stronger Than the State? Football Hooliganism, Political Extremism and Gay Pride Parades in Serbia”. Sport in Society: Cultures, Commerce, Media, Politics 16, no. 8: 1038-1053, 1038f.
Ames, Peter J. 1989, “Marketing museums: means or master of the mission?” Curator, 32, 1: 5-15.
Bairner, Alan. 2001. Sport, Nationalism, and Globalization: European and North American Perspectives. Albany/NY.
Čolović, Ivan. 2002. The Politics of Symbol in Serbia: Essays in Political Anthropology. London.
Dubin, Steven C. 1999. Displays of Power: Controversy in the American Museum from the Enola Gay to Sensation. New York & London: New York University Press.
Djordjevic, Ivan. 2012. “Twenty Years Later: The War Did (not) Begin at Maksimir. An Anthropological Analysis of the Media Narratives about a Never Ended Football Game”. Glasnik Etnografskog instituta SANU LX(2): 201-216.
Đorđević, Ivan. 2017. “The role of red star football club in the construction of serbian national identity.” Traditiones 45(01): 117-132.
Đorđević, Ivan. 2019. “Politics on the Football Field. An Overview of the Relationship between Ideology and Sport in Serbia”, in: Prospects for Anthropological Research in South-East Europe, Martinova, M. and Bašić, I. (eds.), Moscow and Belgrade: N. N. Miklouho-Maklay Institute of Ethnology and Anthropology Russian Academy of Sciences and Institute of Ethnography Serbian Academy of Sciences and Arts: 153-177.
Djordjevic, Ivan. Pekic, Relja. 2018. “Is There Space for The Left? Football Fans and Political Positioning in Serbia”. Soccer and Society 19, no. 3 : 355-372.
Edwards, E., Gosden, C. & Phillips, R. B. 2006 (eds). Sensible objects. Colonialism, Museums and Material Culture. Oxford.
Gavrilović, Ljiljana. 2004. „Etnografska muzeologija: da ili ne”. Rad Muzeja Vojvodine 46: 317-325.
Gavrilović, Ljiljana. 2006. „Muzeologija u vakuumu”. Etnoantropološki problemi 1(2): 45-58.
Gavrilović, Ljiljana. 2009. O politikama, identitetima i druge muzejske priče. Beograd: Etnografski institut SANU.
Gavrilović, Ljiljana. 2011. Muzeji i granice moći. Beograd: Biblioteka XX vek. Giulianotti, Richard. 1999. Football: A Sociology of the Global Game. Cambridge: 13.
Jakovljević Šević, Tijana. 2014. „Redefinisanje etnografske muzeologije: odgovor na izazove savremenosti. Primeri muzejske prakse u Srbiji”. Etnološka istraživanja 18/19: 147-161.
Kavanagh, G. 2002. “Forgiving and forgetting. Museums and trauma”. In Museum 2000. Conirmation or Challenge Agren, P.-U.(ed). Stockholm.
Kirshenblatt-Gimblett, B. 2002. “The Museum as Catalyst”. In Museum 2000. Conirmation or challenge. Agren, P.-U. (ed). Stockholm.
Kovačević, Ivan, 2001. Semiologija mita i rituala 2. Savremeno društvo. Beograd: Etnološka biblioteka - SGC i Odeljenje za etnologiju i antropologiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu.
Kovačević, Ivan. 2011. „Muzeji i modernizacija: dres, traktor i plastična lutka”. Etnoantropološki problemi 6/2: 365-380.
Kovačević, Ivan. 2015. Istorija srpske antropologije. Beograd: Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet Odeljenje za etnologiju i antropologiju.
Reed-Danahay, Deborah ed. 1997. Auto/Ethnography: Rewriting the Self and the Social. New York: Berg
Simon, R. I. & Bonnell, J. 2007. “Dificult exhibitions and intimate encounters”. Museum and Society,vol 5, no 2.: 65-85. (dostupno: https://issuu.com/irishmuseums/docs/museum_ireland_2020/s/13438667)
Stojanović, Marko. 2005. „Diskusija”, u Etnologija i antropologija - stanje i perspektive, Beograd: Etnografski institut SANU: 285-287.
Stojanović, Marko. 2008. „Glasnik Etnografskog muzeja vs Glasnik Etnografskog instituta SANU. Paralelni svetovi etnologije tranzicije/tranzicije etnologije”, U Slike kulture nekad i sad. Beograd: Etnografski institut SANU: 237-255.
Stojanović, Marko. 2020. „O Nini, navijačima, muzeju i nama”, u: Priča o Nini (katalog izložbe), Beograd: Etnografski muzej u Beogradu: 25-29.
Stojanović, Marko. 2023. „Nova pitanja/čitanja u Etnografskom muzeju”. Folkloristika 8/1-2: 175-192.
Stojanović, Marko. 2025. „Muzejski (etnografski) folklor : folklor (etnologa) muzealaca”, Etnološko-antropološke sveske (u štampi).
Thelin. Samuel. 2010. “Hot spot - a forum for social debate”. In: The museum as forum and actor (ed. Frederik Svanberg). Stockholm: The museum of national antiquities: 169-175.
Šola, Tomislav. 2002. Marketing u muzejima: o vrlini i kako je оbznaniti. Beograd: Clio.
Šola, Tomislav S. 2014. Javno pamćenje - Čuvanje različitosti i mogući projekti. Zavod za informacijske studije Zagreb.
##submission.downloads##
Објављено
Број часописа
Рубрика
Лиценца
Сва права задржана (c) 2025 ГЛАСНИК ЕТНОГРАФСКОГ ИНСТИТУТА САНУ

Овај рад је под Creative Commons Aуторство-Nекомерцијално-Без прераде 4.0 Интернационална лиценца.