Сећања из школе и формирање идентитета: трансформативна улога теорије (књижевности)
DOI: https://doi.org/10.2298/GEI2501191K UDC: 373:82.0 Оригинални научни рад
Сажетак
У фокусу овог текста јесу писана „сведочења”, односно сећања неколико студената књижевности, у којима они говоре о формирању идентитета у школи. Сви студенти су похађали изборни предмет „Књижевнотеоријска терминологија и изучавање културе” на Филолошком факултету Универзитета у Београду. У силабусу предмета је предвиђено да се на једном часу раде поглавље из књиге Заједничке школе/различити идентитети. Национално јединство и културна разлика Валтера Фајнберга (Walter Feinberg), чланак Ненада Величковића о вредновању и одабиру читанки у Босни и Херцеговини, као и да се анализирају конкретни примери из читанки за српски језик и књижевност објављених у првој деценији 21.века. Студенти су у својим забележеним сећањима повезали проблеме и теме из наведених текстова, као и примере из читанки, са конкретним догађајима који су се десили у њиховим школама, као и изван учионица. Лична искуства студената представљају могуће реакције на доминантне идеје и вредности које се нуде у уџбеницима и школским програмима уопште.
Кључне речи: теорије идентитета, национални идентитет, култура ћутања, култура младих, мањинска и већинска култура
Reference
Apple, Michael W. 2012. Ideologija i kurikulum. Beograd: Fabrika knjiga.
Apple, Michael W., Linda K. Christian-Smith. 1991. “The Politics of the Textbook”. The Politics of the Textbook, eds. Michael W. Apple, Linda K. Christian-Smith. London: Routledge.
Bal, Mieke. 2002. Travelling Concepts in the Humanities. A Rough Guide. Univerisity of Toronto Press.
Baldick, Chris. 1996. Criticism and Literary Theory 1890 to the Present. Routledge.
Belsi, Ketrin. 2010. Poststrukturalizam. Sasvim kratak uvod. Beograd: Službeni glasnik.
Brubejker, Rodžers, Frederik Kuper. 2003. „S onu stranu ’identiteta’”. Reč, časopis za književnost i kulturu, i društvena pitanja 69/15: 405-–451.
Schwartz, Matthias, Heike Winkel. 2016. “Introduction”. Eastern European Youth Cultures in a Global Context, eds. Matthias Schwartz i Heike Winkel, 1-18. Palgrave Macmillian.
Eagleton, Terry. 1987. „Razvoj engleskog kao akademskog predmeta”. Književna teorija. Terry Eagleton, 27–67. Zagreb: SNL.
Ellsworth, Elizabeth. 1992. “Why Doesn’t This Feel Empowering? Working Through the Repressive Myths of Critical Pedagogy”. Feminisms and Critical Pedagogy, eds. Carmen Luke and Jennifer Gore, 90–119. New York and London: Routledge.
Feinberg, Walter. 2012. Zajedničke škole/različiti identiteti. Nacionalno jedinstvo i kulturna razlika. Beograd: Fabrika knjiga.
Freire, Paulo. 2018. Pedagogija obespravljenih. Beograd: Eduka.
Gerc, Kliford. 1998. „Podroban opis: ka interpretativnoj teoriji kulture“. Tumačenje kultura (1), 9–46. Beograd: Biblioteka XX vek.
Hall, Stuart. 2001. „Kome treba ’identitet’?”. Reč, časopis za književnost i kulturu, i društvena pitanja 64/10: 215–233.
Hall, Stuart. 1992. “The Question of Cultural Identity”. Modernity and Its Futures. Understanding Modern Societies, eds. Stuart Hall, Tony McGrew, David Held. Milton Keynes. Cambridge: Open University Press.
Irvine, Robert. 2010. “English Literary Studies: Origin and Nature”. The Edinburgh Introduction to Studying English Literature, eds. D. Cavanagh, A. Gillis, M. Keown, J. Loxley, & R. Stevenson, 16–24. Edinburgh University Press.
Jakli, Laura. 2024. “East-Central Europe: The Young and the Far-Right”. Journal of Democracy 35 (2): 65–79.
Jenkins, Richard. 2008. Social Identity. London and New York: Routledge.
Kaler, Džonatan. Teorija književnosti. Sasvim kratak uvod. 2009. Beograd: Službeni glasnik.
Mandić, Danilo, Tamara P. Trošt. 2018. “Introduction. Beyond ethnicity in research on youth in Southeast Europe”. Changing Youth Values in Southeast Europe. Beyond Ethnicity, eds. D. Mandić, T. P. Trošt, 1–15. Routledge.
Papović, Jovana, Astrea Pejović. 2016. “Revival without Nostalgia: The ‘Dizel’ Movement, Serbian 1990s Cultural Trauma and Globalised Youth Cultures”. Eastern European Youth Cultures in a Global Context, eds. Matthias Schwartz, Heike Winkel, 81–93. Palgrave Macmillian.
Skot, Džoan. 2006. „’Iskustvo’”. Feministkinje teoretizuju političko, ur. Džudit Batler i Džoan Skot, 39–57. Beograd: Centar za ženske studije i istraživanje roda.
Tomanović, Smiljka, Suzana Ignjatović. 2006. “The transition of young people in a transitional society: The case of Serbia”. Journal of Youth Studies, 9 (3): 269–285.
Veličković, Nenad. 2010. „Svezame, zatvori se“. U Dijagnoza – patriotizam. Nenad Veličkoviћ, 127–170. Beograd: Fabrika knjiga.
Sources:
„Pisani komentari Evropskog centra za romska prava, Bibije, Eureke i Ženskog prostora u vezi Republike Srbije na razmatranje Komitetu Ujedinjenih nacija za eliminaciju diskriminacije žena na njegovoj 38. sesiji“. https://www.errc.org/uploads/upload_en/file/03/7D/m0000037D.pdf (pristup: 23. 7. 2024)
„Pogrešni počeci. Isključenje djece Roma iz osnovnog obrazovanja u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i Sloveniji“.
https://www.amnesty.org/en/wp-content/uploads/2021/05/EUR050032006CROATIAN.pdf (pristup: 23. 7. 2024)
<https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/1171>.
Датум приступа: 04 june 2025