Улога верског туризма у стварању 'хијерархије' манастира код поклоника Српске православне цркве
ДОИ: https://doi.org/10.2298/GEI1902421A УДК 271.2-523.6:338.48 Оригинални научни рад
Сажетак
У овом раду се анализира утицај који верски туризам, односно организована поклоничка путовања у манастире Српске православне цркве имају на конструисање представа о значају и светости неког манастира код поклоника и посвећених верника. Једно од главних полазишта у раду јесте да поклоничка путовања представљају специфичан комуникацијски оквир унутар кога, захваљујући бројним факторима, долази до разлике у „вредновању“ манастира од стране поклоника, као и до различитог степена њихове везаности за одређене манастире, што за последицу има стварање персонализоване „хијерархије“ манастира. Циљ рада је да на основу анализе етнографске грађе прикупљене између 2013. и 2018. године испита на који начин и у којој мери организована поклоничка путовања доприносе издвајању појединих манастира у односу на друге код поклоника СПЦ.
Кључне речи: манастири Српске православне цркве, поклоничка путовања, поклоници, верски туризам, „хијерархија”, света места, Србија
Reference
Albera, Dionigi & Maria Couroucli, eds. 2012. Sharing Sacred Spaces in the Mediterranean: Christians, Muslims, and Jews at Shrines and Sanctuaries. Bloomington: Indiana University Press.
Aziz, Barbara Nimri. 1987. “Personal Dimensions of the Sacred Journey: What Pilgrims Say.” Religious Studies 23(2): 247–261.
Badone, Ellen & Sharon R. Roseman, eds. 2004. Intersecting Journeys: The Anthropology of Pilgrimage and Tourism. Urbana – Chicago: University of Illinois Press.
Belaj, Marijana. 2012. Milijuni na putu. Antropologija hodočašća i svetlo tlo Međugorja. Zagreb: Naklada Jasenski i Turk.
Blagojević, Gordana. 2009. „Mesta hodočašća: srpska vojnička groblja u Grčkoj.” U Spomen mesta – istorija – sećanja, Zbornik Etnografskog instituta SANU 26, ur. Aleksandra Pavićević, 185–189. Beograd: Etnografski institut SANU.
Blagojević, Gordana. 2011. „Ikona kao roba: jedna ilustracija pravoslavnog identiteta u Srbiji danas.” U Antropologija, religije i alternativne religije – kultura identiteta, ur. Danijel Sinani, 221–237. Beograd: Srpski genealoški centar.
Coleman, Simon & John Eade, eds. 2004. Reframing Pilgrimage. Cultures in Motion. London–New York: Routledge.
Coleman, Simon & John Eade, eds. 2018. Pilgrimage and Political Economy: Translating the Sacred. Berghahn books.
Collins-Kreiner, Noga. 2010. “Researching Pilgrimage. Continuity and Transformations.” Annals of Tourism Research 37(2): 440–456.
Čolović, Ivan. 2008. Balkan – teror kulture. Ogledi o političkoj antropologiji 2. Beograd: Biblioteka XX vek.
Dubisch, Jill. 1995. In a Different Place: Pilgrimage, Gender and Politics at a Greek Island Shrine. Princeton – New York: Princeton University Press.
Dujzings, Ger. 2005. Religija i identitet na Kosovu. Beograd: Biblioteka XX vek.
Eade, John & Michael Sallnow. 2013 [1991]. “Introduction.” In Contesting the Sacred. The anthropology of Christian Pilgrimage, eds. John Eade and Michael
Sallnow, 1–29. Eugene, Oregon: Wipf&Stock.
Eade, John. 2013. “Identitarian pilgrimage and multicultural society.” In Pilgrims and Pilgrimages as Peacemakers in Christianity, Judaism and Islam, ed. Antón M. Pazos. Farnham, UK – Burlington, VT: Ashgate.
Eade, John. 2014. “Crossing Boundaries: Hybridity, Migration and the Development of Pilgrimage in Multicultural England.” Jaarboek voor liturgieonderzoek
30 (2014): 25– 38.
Eade, John & Mario Katić, eds. 2014. Pilgrimage, Politics and Place-making in Eastern Europe. Crossing the Borders. Surrey, England – Burlington, VT: Ashgate.
Eade, John. 2016. “Parish and Pilgrimage in a Changing Europe.” In Migration, transnationalism and Catholicism: Global Perspectives, eds. Pasura, Dominic and Marta Bivand Erdal. Basingstoke: Palgrave – Macmillan.
Flere, Sergej & Aleksandar Molnar. 1992. “Avtoritarizem, Etnocentrizem in Retrodicionalizacija.” Družboslovne razprave 9(13): 5–14.
Jansen, Willy & Catrien Notermans, eds. 2012. Gender, nation and religion in European pilgrimage. Farnham – Burlington: Ashgate.
Katić, Mario, Tomislav Klarin & Mike McDonald. 2014. “Pilgrimage and Tourism in Sоutheast Europe.“ In Pilgrimage and Sacred Places in Sautheast Europe: History, Religious Tourism and Contemporary Trends, eds. Katić, Mario, Tomislav Klarin and Mike McDonald. Münster: Lit Verlag.
Kormina, Jeanne. 2009. “Avtobusniki. Russian Orthodox Pilgrims’ Longing for Authenticity.” In Eastern Christianity in Anthropological Perspective, eds. Chris Hann and Hermann Goltz, 267–286. Berkeley: University of California Press.
Kuzmanović, Bora. 1998. „Retradicionalizacija političke kulture: društvena kriza i raspad sistema kao pokretač retradicionalizacije.” U Fragmenti iz političke kulture, ur. Milan Podunavac, 257–284. Beograd: Institut društvenih nauka, Centar za politikološka istraživanja i javno mnjenje.
Malešević, Miroslava. 2005. „Tradicija u tranziciji: U potrazi za ‘još starijim i lepšim’ identitetom.“ U Etnologija i antropologija: Stanje i perspektive, Zbornik EI SANU 21, ur. Lјiljana Gavrilović, 219–234. Beograd: Etnografski institut SANU.
Malešević, Miroslava. 2006. „Pravoslavlje kao srž ‘nacionalnog bića’ postkomunističke Srbije.” U Svakodnevna kultura u postsocijalističkom periodu u Srbiji i Bugarskoj - Balkanska transformacija i evropska integracija, Zbornik Etnografskog instituta SANU 22, ur. Zorica Divac, 99–119. Beograd: Etnografski institut SANU.
Margry, Peter Jan, ed. 2008. Shrines and Pilgrimage in the Modern World. New Itineraries into the Sacred. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Markus, R. A. 1994. “How on Earth Could Places Become Holy? Origins of the Christian Idea of Holy Places.“ Journal of Early Christian Studies 2 (1994): 257–271.
Marjanović-Dušanić, Smilja. 2007. Sveti kralj: Kult Stefana Dečanskog. Beograd: Balkanološki institut SANU.
Morinis, Alan. 1984. Pilgrimage in the Hindu Tradition: a Case Study of West Bengal. Delhi: Oxford University Press.
Naumović, Slobodan. 2009. Upotreba tradicije u političkom i javnom životu Srbije na kraju dvadesetog i početkom dvadeset prvog veka. Beograd: Institut za
filozofiju i društvenu teoriju – Filip Višnjić.
Nikolić, Vesna. 2010. Verski turizam i Srpska Pravoslavna Crkva. Doktorska disertacija, Fakultet za turistički i hotelijerski menadžment, Univerzitet Singidunum.
Pavićević, Aleksandra. 2012. „Uloga religije u identitetu građana Srbije: Između ličnih izbora i kolektivnih predstava. Srbi Sjenice i Pešterа.“ Zbornik Mаtice srpske zа društvene nаuke 139: 159-172.
Pavićević, Aleksandra i Ivica Todorović. 2014. „Religija, identitet i kulturne promene. Srpsko društvo na početku trećeg milenijuma.“ U Religija, religioznost i savremena kultura. Od mističnog do (i)iracionalnog i vice versa, Zbornik Etnografskog instituta SANU 30, ur. Aleksandra Pavićević, 39–56. Beograd: Etnografski institut SANU.
Pfaffenberger, Bryan. 1979. “The Kataragama Pilgrimage: Hindu-Buddist Interaction and its Significance in Sri Lanka’s Polyethnic Social System.” The Journal of Asian Studies 38(2): 253–270.
Popović, Danica. 2006. Pod okriljem svetosti. Kult svetih vladara i relikvija u srednjovekovnoj Srbiji. Beograd: Balkanološki institut SANU.
Popović, Danica. 2018. Riznica spasenja. Kult relikvija i srpskih svetih u srednjovekovnoj Srbiji. Beograd – Novi Sad: Balkanološki institut SANU – Matica srpska.
Perica, Vjekoslav. 2006. Balkanski idoli II. Beograd: Biblioteka XX vek.
Pezos, Antón M., ed. 2016. Pilgrims and Pilgrimages as Peacemakers in Christianity, Judaism and Islam. New York: Routledge.
Preston, James. J. 1992. “Spiritual Magnetism: An Organizing Principle for the Study of Pilgrimage.” In Sacred Journeys. The Anthropology of Pilgrimage, ed. Alan Morinis, 211–231. Westport, Conecticut – London: Greenwood Press.
Prošić-Dvornić, Mirjana. 1995. „Modeli ‘retradicionalizacije’: put u budućnost vraćanjem u prošlost.” Glasnik Etnografskog instituta SANU XLIV: 293–309.
Radisavljević-Ćiparizović, Dragana. 2011. „Hodočašća na početku trećeg milenijuma: verski i nacionalni identitet hodočasnika u Srbiji u dva empirijska istraživanja.” U Religioznost u Srbiji 2010: istraživanja religioznosti građana Srbije i njihovog stava prema procesu evropskih integracija, ur. Andrijana Mladenović, 73–93. Beograd: Hrišćanski kulturni centar – Centar za evropske integracije – Fondacija Konrad Adenauer.
Radisavljević-Ćiparizović, Dragana. 2012. „Religioznost hodočasnika u Srbiji: Studija slučaja tri svetilišta.” Filozofija i društvo XXIII(1): 53–68.
Radisavljević-Ćiparizović, Dragana. 2013. Religija i hodočasnički turizam: studija tri svetilišta u Srbiji (Kalemegdanska Sv.Petka, Bogorodica Đuniska i Majka
Božja Tekijska). Doktorska disertacija, Filozofski fakultet u Beogradu.
Radisavljević-Ćiparizović, Dragana. 2016. Hodočašća u XXI veku: studije slučaja tri svetilišta u Srbiji. Beograd: Filozofski fakultet.
Radulović, Lidija. 2010a. „Feminizacija hodočašća u kontekstu revitalizacije religije u Srbiji.” Antropologija 10 (3): 39–48.
Radulović, Lidija. 2010b. „Antropolog na hodočašću. O problemu razumijevanja i tumačenja iskustva.” Etnološka tribina 40(33): 27–31.
Radulović, Lidija. 2010c. “Gender Aspects of Pilgrimage in Serbia from the 1990s until Present.” In Pilgrimages, Cult Places and Religious Tourism, ed.
Dragana Radisavljević-Ćiparizović, 141–150. Niš: Yugoslav Society for the Scientific Study of religion.
Radulović, Lidija. 2011. „Fabrikovanje čuda.” U Hodočašće između svetog i svetovnog, ur. Dragana Radisavljević-Ćiparizović i Dragan Todorović, 58–60.
Radulović, Lidija. 2012. „(Hiper)produkcija čuda i čudesnih dela: značenja narodnih i crkvenih interpretacija i njihov značaj za proces desekularizacije u Srbiji.” Etnoantropološki problemi 7(4): 919–933.
Raković, Slaviša. 2013. „Potreba za etnografskim istraživanjem svetova posvećenih vernika SPC.” Antropologija 13 (2): 103–119.
Reader, Ian & Tony Walter, eds. 1993. Pilgrimage in Popular Culture. London: Macmillan.
Reader, Ian. 2014. Pilgrimage in the Marketplace. New York: Routledge.
Reader, Ian. 2015. Pilgrimage: Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
Sallnow, Michael J. 1981. “Communitas Reconsidered: The Sociology of Andean Pilgrimage.” Man 16 (2): 163–182.
Sikimić, Biljana. 2014. „Sveta putovanja: Letnica na Kosovu.” Glasnik Etnografskog instituta SANU LXIV(1): 15–32.
Stamenković, Igor. 2006. Religiozni turizam i pravoslavlje. Novi Sad: Prirodnomatematički fakultet, Department za geografiju, turizam i hotelijerstvo.
Stefanović-Banović, Milesa. 2012. “Material Culture as a Source of Orthodox Christian Identity in Serbia at the End of the 20th and the Beginning of the 21st Century.” Ethnologia Balkanica 16: 209–224.
Stefanović-Banović, Milesa. “Souvenirization of Religious Symbols: the Example of Knez Mihailova Street Zone.” Etnološko-antropološke sveske 28 (n.s.) 17 (2017): 77–88.
Timothy, Dallen & Daniel Olsen, eds. 2006. Tourism, Religion and Spiritual Journeys. New York and Abingdon, UK: Routledge.
Turner, Victor & Edith Turner. 1978. Image and Pilgrimage in Christian culture. New York: Columbia University Press.
Višnjić, Pero. 2014. Sabornik manastira srpskih. Loznica: Fleš.
Zlatanović, Sanja. 2008. „Letnica: Slika prevazilaženja religijskih granica i njeni ostaci.” U Slike kulture nekad i sad, Zbornik Etnografskog instituta SANU 24, ur. Zorica Divac, 189–191. Beograd: Etnografski institut SANU.
Izvori
„Molitva među skelama“. 2011. Novosti, 4. novembar. Pristupljeno 15. decembra 2018. (http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/društvo.395.html:352108-Molitva-među-skelama)
Emisija „Beograde, dobro jutro“, Studio B, 4. avgust 2013. Pristupnjeno 20. januara 2018. (https://www.youtube.com/watch?v=6hAAw1Qhc-M)
Sveti Zosim Tumanski: čudotvorac i iscelitelj, (elektronska verzija knjige dostupna na https://www.docdroid.net/gmcsXzP/sveti-zosim-tumanski.pdf)
<https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/825>.
Датум приступа: 02 may 2025