Matursko veče učenica beogradskih osnovnih škola

UDC 371.04-055.23 (497.11) : 396.4

Сажетак

U radu se osvetljavaju nek socijalni aspekti tranzicije iz detinjstva u devojaštvo među učenicama beogradskih osnovnih škola. Preciznije, govori se o uticajima koji grupa vršnjaka-školskih drugova, ima na usvajanje posebnih obrazaca ponašanja i oblikovanje identiteta i uloge adolescentkinje. Ovde su izneti rezultati istraživanja sprovedenog među učenicima završnih razreda jedne novobeogradske osnovne škole. Uptinik i intervjui na osnovu kojih je rađeno istraživanje obuhvatili su široki raspon tema: od odnosa prema školi, uslova za sticanje prestižne pozicije u grupi, poželjnog ponašanja u odnosu prema suprotnom polu, odnosa prema sopstvenom telu i seksualnoti, do planova za budućnost. Dobijeni odgovori pokazuju da su sve posmatrane relacije bitno obeležene patrijahalnim vrednostima i pravilima. Za sticanje popularnosti među vršnjacima dečak i devojčica koriste različita sredstva, prema standardima ponašanja koja nameće dobna skupina: dečak se za svoju poziciju bori agresivnim otporom pravilima koja nameće škola i mačističkim odnosnom prema suprotnom polu, dok je popularnost devojčice uslovljena prvenstveno njenom fizičkom privlačnošću i „ženstvenim“ ponašanjem. U radu se posebno posmatraju načini na koje se dečaci i devojčice odevaju za ceremoniju maturske večeri kao značajne oznake poželjnih muško-ženskih uloga, odnosno obrasci njihovog budućeg socijalnog prisustva.

Објављено
15.12.2018.
Како цитирати
(SERBIA), Miroslava Malešević. Matursko veče učenica beogradskih osnovnih škola. Гласник Етнографског института САНУ, [S.l.], v. 51, p. 35-42, dec. 2018. ISSN 2334-8259. Доступно на:
<https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/730>.
Датум приступа: 23 feb. 2024
Број часописа
Секција
Научни радови