Приче мачванских Рома: наратив као стратегијa учења

УДК: 316.728(=214.58)(497.11) ; 821.214.58.09–36:398(497.11)

Сажетак

Овај рад представља сажети преглед наратива ромске популације која настањује Мачву, у светлу адаптивног културног понашања. Мачвански Роми немају писану литературу али поседују богату и разноврсну усмену литературу, преношену с колена на колено кроз генерације. Приповедачка традиција мачванских Рома се одликује важним културно-еволуционим механизмима које су Роми користили у свакодневном животу: двојно наслеђивање видљиво је у свим аспектима ромске усмене традиције која Ромима пружа увид у културна решења неких адаптивних проблема кроз начине наслеђивања, варијације и утицаја на потомство. Приче се преносе у оквиру породице; садржај прича, радња и главни ликови увек се тичу Рома и ствари важних за њихову културу; причама се утиче на слушаоце, у смислу директних упутстава за понашање; приче скоро увек указују на најбоље стратегије преживљавања и репродукције у оквиру локалне средине; причама се преноси и одржава локална култура која је помогла Ромима да преживе, остану посебна етничко-сродничка група и увећају потомство.


Кључне речи: Роми, наративи, кутурне адаптације.

Reference

Barany, Z. (2001). The East European Gypsies: Regime Change, Marginality, and Ethnopolitics.
Cambridge: Cambridge University Press.
Barfield, T. (1997). The Dictionary of Anthropology. Blackwell Publishing.
Basso, K. (1990). Western Apache Language and Culture: Essays in Linguistic Anthropology.
Tucson, Arizona: University of Arizona Press.
Beischeid, E., and Walster, E. (1974). Physical attractiveness. In: L. Berkowitz (Ed.), Advances
in experimental social psychology (pp. 157–215). New York: Academic Press.
Bereczkei, T. (1998). Kinship Network, Direct Childcare, and Fertility Among Hungarians and
Gypsies. Evolution and Human Behavior 19, 283–298.
Bereczkei, T. and Dunbar, R. I. M. (1997). Female-biased reproductive strategies in a Hungarian
Gypsy population. Proc. R. Soc. Lond. B, 264, 17–22.
Biesele, M. (1993). Women like meat. The folklore and foraging ideology of the Kalahari
Ju/’hoan. Bloomington and Indianapolis: Witwatersrand University Press. Indiana University
Press.
Biesele, M. and Howell, N. (1981). „The Old People Give You Life“: Aging Among! Kung
Hunter-Gatherers. У: P. T. Amoss, и S. Harrell (Ур.), Other Ways of Growing Old: Anthropological
Perspectives (pp.77–98). Stanford University Press.
Boyd, R. and Richerson, P. J. (1985). Culture and the evolutionary process. Chicago: University
of Chicago Press.
Brown. D. J. (1991). Human Universals. New York: McGraw-Hill.
Buss, D. M., и Barnes, M. (1986). Preferences in human mate selection. Journal of Personality
and Social Psychology, 50, 3, 559–570.
Buss, D. M. (1985). Human mate selection. American Scientist, 73, 47–51.
Calame-Griaule, G. (1986). Words of the Dogon world. Philadelphia: Institute for the study of
Human Issues.
Carroll, J. (1999). The Deep Structure of Literary Representations. Evolution and Human Behavior,
20, 159–173.
Carroll, J. (2002). Organism, Environment, and Literary Representation. Interdisciplinary Studies
in Literature and Environment, 9, 2, 27–43.
Coe, K., Aiken, N., and Palmer, C. T. (2006). Once upon a time: Ancestors and the Evolutionary
Significance of Stories. Anthropological Forum, 16, 1, 21–40.
Čvorović, J. (2004). Sexual and Reproductive Strategies among Serbian Gypsies. Population &
Environment, 25, 217–242.
Čvorović, J. (2006). Gypsies Drown in Shallow Water: Oral Narratives among Macva Gypsies.
Journal of Folklore Research, 43, 2, 129–48.
Čvorović, J. (2008). A Gypsy, Butterfly and Gadje: Narrative as Instruction for Behaviour. Folklore,
119, 1, 29–44.
Čvorović, J. (2009). Losing a River: The Social Significance of Gypsy Oral Tradition. Fabula,
50, 2, 37–53.
Čvorović, J.(2010). Roast Chicken and other Gypsy stories. Peter Lang GmbH Internationaler
Verlag der Wissenschaften, European University Studies, Series 19 B – Ethnology, Hamburg,
Germany.
Daly, M. and Wilson, M. (1983). Sex, evolution, and behavior. Belmont, CA: Wadsworth Publishing
Company.
De Laguna, F. (1997). Under Mount Saint Elias: The history and culture of the Yakutat Tlingit.
Washington, DC: Smithsonian.
Ђорђевић, Т. Р. (1924). Из Србије Кнеза Милоша. Становништво-насеља. Београд: Геца Кон.
Fraser, A. (1992). The Gypsies. Cambridge: Blackwell.
Gottschall, J. Berkey, R., Cawson, M., Drown, C., Fleischner, M., Glotzbecker, M., Kernan,
K., Magnan, T., Muse, K., Ogburn, C., Patterson, S., Skeels, C., Joseph, S., Weeks, S.,
Welsh, A., Welch, E. (2005). The heroine with a Thousand faces: Universal Trends in the
Characterization of Female Folk Tale Protagonists. Evolutionary Psychology, 3, 85–103.
Hallowell, A. (2002). The Ojibiwa of Berens River, Manitoba: Ethnography Into History. Belmont,
CA: Wadsworth.
Hancock, I. (1987). The pariah syndrome: an account of Gypsy slavery. Ann Arbor, MI: Karoma
Publishers.
Hefner, P. (1991). Myth and morality: The Love Command. Zygon: Journal of Religion and
Science, 26, 115–136.
Jackson, B. (1997). The stories people tell. The Antioch Review, 55, 3, 261–267.
Lee. Y.T., Jussim, L. J., and McCauley, C. R. (1995). Stereotype accuracy: Toward appreciating
group differences. Washington, D. C: American Psychological Association.
Langhorne, M. C., and Secord, P. F. (1955). Variations in marital needs with age, sex, marital
status, and regional composition. Journal of Social Psychology, 41, 19–37.
Maynard-Smith, J. (1984). Science vs. myth. Natural History, November, 11–24.
Murdock, G. P. (1972). Anthropology’s mythology. Proceedings of the Royal Anthropological
Institute of Great Britain and Ireland for 1971, 17–23.
Palmer, C. T., Fredrickson, E., & Tilley, C. F. (1997). Categories and gatherings: Group selection
and the mythology of cultural anthropology. Evolution and Human Behavior, 18, 291–308.
Ringold, D. (2001). Education of the Roma in Central and Eastern Europe: Trends and Challenges.
In C. McDonald, J. Kovacs and C. Fenyes (Eds.), The Roma Education Resource
Book 2 (17–42). Budapest: Open Society Institute, Institute for Educational Policy.
Scalise Sugiyama, M. (2001). Narrative theory and function: Why evolution matters. Philosophy
and Literature, 25, 2, 233–250.
Scalise Sugiyama, M. (2003). Cultural variation is a part of Human Nature. Human Nature, 14,
4, 383–396.
Schaller, M. and Conway, L. G. (1999). Influence of Impression Management Goals on the
Emerging Contents of Group Stereotypes: Support for a Social-Evolutionary Process. Personality
and Social Psychology Bulletin, 25, 7, 819–833.
Schaller, M. and Latane, B. (1996). Dynamic social impact and the evolution of social representations:
A natural history of stereotypes. Journal of Communication, 46, 4, 64–71.
Steadman, L. and Palmer, C. (1997). Myths as Instructions from Ancestors: The Example of Oedipus.
Zygon, 32, 341–50.
Steadman, L. B., and C. T. Palmer (2008). The Supernatural and Natural Selection: The Evolution
of Religion. Paradigm Publishers: Boulder, CO.
Stewart, M. (1997). The Time of the Gypsies. CO: Westview Press.
Symons, D. (1979). The evolution of human sexuality. New York: Oxford University Press.
Tooby, J., and Cosmides, L. (1992). The Psychological Foundations of Culture. У: J. Barkow,
L. Cosmides, and J. Tooby (Ур.), The Adapted Mind (pp.19–136). New York: Oxford University
Press.
Uther, Hans-Jorg. (2004). The Types of International Folktales, Parts I–III. Helsinki: Academia
Scientiarum Fennica.
Вукановић, Т. (1983). Роми (Цигани) у Југославији. Врање: Нова Југославија.
Објављено
17.08.2018.
Како цитирати
(SERBIA), Jelena Čvorović. Приче мачванских Рома: наратив као стратегијa учења. Гласник Етнографског института САНУ, [S.l.], v. 58, n. 1, p. 185-200, aug. 2018. ISSN 2334-8259. Доступно на:
<https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/492>.
Датум приступа: 20 apr. 2024
Број часописа
Секција
Научни радови