Former East, former West: post-Socialist Nostalgia and Feminist Genealogies in Today’s Europe

DOI: 10.2298/GEI1101115B UDK: 314.15(=581)(497.11)"1990/..." ; 277.4(497.11)"2011" ID: 187226124

  • Chiara Bonfiglioli (Netherlands) Research Institute for History and Culture, Graduate Gender Programme, Utrecht University
    c.bonfiglioli@uu.nl

Сажетак

Циљ овог чланка је да покаже да студије постсоцијалистичке носталгије могу да буду од значаја за проучавање женских и феминистичких покрета не само на бившем социјалистичком Истоку, на који су традиционално ограничене, него и на бившем Западу – дакле у постхладноратовској Западној Европи. Када се ради о постсоцијалистичкој Источној Европи, питање носталгије избија у први план. Носталгија је у основи амбивалентна, може бити ресторативна или рефлективна (Боyм 2000), али често налази одјека у искуству многих грађана „бившег Истока“, у неолибералним временима. Такође се често расправља о постсоцијалистичкој носталгији и памћењу у односу на промене у животима жена пре и после 1989, и у вези са родном димензијом искуства „транзиције“. У случају бивше Југославије, облици југоносталгије или титоносталгије имају шире и – у неку руку – друкчије импликације. Заправо, грађани бивших југословенских република нису искусили крај социјализма само као економског система, него и као крај „заједничке државе“, праћен „избијањем етничког насиља“ (Петровић 2010, 63). Постсоцијалистичка ера се подудара са постјугословенском ером, пре и после социјализма са пре и после рата, чак иако су ратови погодили поједине републике на различите начине. Наишла сам на облике југоносталгије током бројних интервјуа са феминисткињама из Загреба и Београда, вођених на тему интернационалне феминистичке конференције „Другарица жена – женско питање: нови приступ?“ одржаној у Београду у октобру 1978. За многе од њих, Југославија је 1978, због своје политике отворених граница и захваљујући вишеструким културним разменама са Западном Европом, „била у Европи“. Социјалистички дискурс о женској једнакости у јавној сфери и транснационална циркулација нових модела сексуалности и рода током шездесетих и седамдесетих година прошлог века обезбедили су неке могућности за радикалне изборе у приватној сфери. Иако ови увиди потичу из једног сасвим посебног случаја, конкретно – из бивше Југославије, поставља се питање да ли је постсоцијалистичка носталгија релевантна за истраживање феминистичких генеалогија у другим деловима Европе, дакле – и у Западној Европи. Одређен број недавно објављених научних студија бави се идејом „постхладноратовске етнографије“ (Chari and Verdery 2009), која би укључивала истрајност култура тзв. хладног рата на европском, као и на глобалном нивоу, тј. на „бившем Истоку“ и на „бившем Западу“. Кад се пажљивије испитају западноевропске земље, посебно оне које су имале важне комунистичке партије, као Италија и Француска, јасно је да су се чак и на „бившем Западу“ појавили одређени облици постсоцијалистичке носталгије за радикалном прошлошћу, и да су они повезани са генеалошким питањима женске еманципације и ослобођења. Да бих дала пример, анализирам протофеминистички, носталгични италијански филм новије продукције – Космонауткиња, Сузане Никиарели. Радња филма почиње 1957. године, када Совјети шаљу у свемир женку пса – Лајку. Деветогодишња протагонисткиња Лућана одбија да се повинује католичком ритуалу првог причешћа тако што се закључава у купатилу вриштећи: „Ја сам комунисткиња!“. То је такође и доба када је прва жена, совјетска космонауткиња Валентина Терјешкова, послата у космос. Пример напредне, еманциповане совјетске жене задуго је био важан модел и реторичко средство борбе за женска права у “назадној” Италији. Званична италијанска женска организација повезана са социјалистичким и комунистичким партијама, Савез италијанских жена (UDI), деценијама се борила за женска права. Међутим, како је историјски континуитет прекинут 1989, „они који су веровали у револуцију налазе се данас у дијаспоричној ситуацији“ – тврди бивша председница UDI-ја Мариса Родано. Искуства италијанских жена у интернационалном и антифашистичком ангажовању некако су „престала да говоре“ у савременој, постхладноратовској Европи. Ако их поново сместимо у прошлост и пратимо савремене облике носталгије, памћења, амнезије и недостатка поверења у овде и сад, можемо да „расплетемо“ промене у начину говора и означавања, као и политичке и историјске промене у родним режимима и животима жена. 


Кључне речи: постсоцијализам, носталгија, род, феминизам, постхладноратовска Европа

Reference

Bonfiglioli, Chiara. 2008. Belgrade, 1978. Remembering the conference ‘Drugarica
Zena. Zensko Pitanje – Novi Pristup?’/‘Comrade Woman.The Women’s
Question: A New Approach’ thirty years after. Utrecht, Faculty of Humanities,
MA thesis,
Berdhal, Daphne. 2010. “Goodbye Lenin, Aufwiedersehen GDR: On the Social
Life of Socialism” in Todorova, Maria Nikolaeva, and Zsuzsa Gille. PostCommunist
Nostalgia. New York: Berghahn Books.
Boym, Svetlana. 2001. The Future of Nostalgia. New York: Basic Books.
Chari, Sharad, and Katherine Verdery. 2009. “Thinking between the Posts: Postcolonialism,
Postsocialism, and Ethnography after the Cold War.” Comparative
Studies in Society and History 51, no. 1, 6–34.
Chen, Kuan-Hsing, 2002. “Why is ‘Great Reconciliation’ Impossible”? De-Cold
War/Decolonization, Or Modernity and Its Tears (Parts I)', Inter-Asia Cultural
Studies 3, no. 1.
Coleman, Rebecca. 2008. “Things That Stay: feminist theory, duration and the future.”
Time & Society, 17. no. 1, 85–102.
De Haan, Francisca. 2010. “Continuing Cold War Paradigms in Western Historiography
of Transnational Women's Organisations: the case of the Women's
International Democratic Federation (WIDF)”, Women's History Review
19, no.4, 547–573.
Foa, Vittorio, Miriam Mafai, and A. Reichlin. 2002. Il Silenzio Dei Comunisti. Torino:
Einaudi.
Hemmings, Clare. 2005. “Telling Feminist Stories.” Feminist Theory 6, no. 2, 115–
139.
Ivekovic, Rada. 2006. “The Split of the Reason and the Post-Colonial Backlash.”
www.goethezeitportal.de/fileadmin/PDF/kk/df/postkoloniale_studien/iveko
vic_split.pdf.
Miroiou, Michaela, et al, 2007. Forum: “Is 'Communist Feminism' a Contradictio in
Terminis?” Aspasia no. 1.
Müller, Jan-Werner. 2002. Memory and Power in Post-War Europe: Studies in the
Presence of the Past. New York: Cambridge University Press.
Pejic, Bojana et al. (exhibition catalogue). 2010. Gender Check. Femininity and
Masculinity in the Art of Eastern Europe, Wien: Museum Moderner Kunst
Stiftung Ludwig Wien.
Petrovic, Tanja. 2010. “Nostalgia for the JNA? Remembering the Army in the Former
Yugoslavia” in Todorova, Maria Nikolaeva, and Zsuzsa Gille. PostCommunist
Nostalgia. New York: Berghahn Books.
Portelli, Alessandro. 1998. “What Makes Oral History Different.” In The Oral History
Reader, edited by Robert Perks and Alistair Thomson, xiii, 479 p.
London ; New York: Routledge,.
Rodano, Marisa. 2008. Del Mutare Dei Tempi. Roma: Memori.
Sklevicky, Lydia. 1996. Konji, Zene, Ratovi. Zagreb: Zenska Infoteka.
Slapsak, Svetlana. 2000. “Partizanka”, Vreme, 11 Mart.
Todorova, Maria Nikolaeva, and Zsuzsa Gille. 2010. Post-Communist Nostalgia.
New York: Berghahn Books.
Thorn, Brian T. ‘Peace Is the Concern of Every Mother’: Communist and Social
Democratic.
“Women’s Antiwar Activism in British Columbia, 1948–1960”. Peace & Change
35 no. 4 (2010), 626–657.
Velikonja, Mitja. 2008. Titostalgia - a Study of Nostalgia for Josip Broz. Ljubljana:
Mirovni Institut.
Volcic, Zala. 2007. “Yugo-Nostalgia: Cultural Memory and Media in the Former
Yugoslavia.” Critical Studies in Media Communication 24, no. 1, 21–38.
Weigand, Kate. 2001. Red Feminism. American Communism and the Making of
Women’s Liberation. Baltimore: John Hopkins University Press.
Објављено
05.08.2018.
Како цитирати
(NETHERLANDS), Chiara Bonfiglioli. Former East, former West: post-Socialist Nostalgia and Feminist Genealogies in Today’s Europe. Гласник Етнографског института САНУ, [S.l.], v. 59, n. 1, p. 115-128, aug. 2018. ISSN 2334-8259. Доступно на:
<https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/451>.
Датум приступа: 26 apr. 2024
Број часописа
Секција
Научни радови