Од „жене са дететом“ до „странкиње“ – феминистички пројекат Надежде Петровић

DOI: 10.2298/GEI1401147J УДК: 75:141.72 Петровић Н

Сажетак

Почетком 20. века сликарке у Србији су, пратећи модерне европске уметничке токове, постале предводнице у преношењу авангардних идеја. Женско уметничко стваралаштво постаје предмет оштрих критичарских осврта, или бива занемаривано од стране уметничке критике и потпуно маргинализовано. Стваралаштво Надежде Петровић и његова рецепција указују не само на индивидуални развојни пут уметнице, већ и на проблем женског ликовног израза.


Кључне речи: антропологија сликарства, ’женска уметност’, феминистички пројекат, визуелни наративи, друштвено -културни конструкти, Надежда Петровић.

Reference

Амброзић, Катарина. 1973. (Надежда Петровић 1873–1915), у Надежда
Петровић, Музеј савремене уметности, Београд: 7–42.
Berger, Јohn. 1977. Ways of Seeing, BBC and Penguin Books. London–New York.
Бовоар, де Симон. 1982. Други пол, књ. 2, прев. Мирјана Вукмировић, Београд:
БИГЗ.
Gardiner, J. 1977. “Women in the Labour Process and Class Structure”, у Class and
Class Structure, edited by A. Hunt. Lawrence & Wishart: London: 163.
Емил, Бенвенист. 2002. Речник индоевропских установа, Издавачка књижарница
Зорана Стојановића, Сремски Карловци – Нови Сад: 61.
Kozloff, Maxs. 2005. “The Authoritarian Personality in Modern Art”, у: Artforum,
(May,1974), у: Creating their own image: The History of African–American
Women Artist, Lisa E. Farrington, Oxford University Press, New York.
Кант, Имануел, 1991. Критика моћи суђења, прев. Н. Поповић, Београд.
Kris, Ernst, Kurz, Otto. 1934. Die Legende vom Künstler: Ein Geschichtlicher
Versuch, Vienna.
L. Comer. 1978. „Wumen & Class; the Question of Women and Class”, Women's
Studies International Quarterly.
Малешевић, Мирослава. 2007. Женско. Српски генеалошки центар. Београд:
75–85.
Marks, Karl, Engels, Fridrih. 1924. O Umetnosti. Naše snage, Zagreb: 78–86.
Parker, Roszika, Pollock, Griselda. 1981. Old Mistresses: Women, Art and Ideology.
London: Routledge & Kegan Paul.
Поповић, Богдан, 1904. Прва југословенска уметничка изложба, СКГ, књ. ХIII,
Београд: 231.
Pollock, Greiselda. 1988. Vision and Difference: Femininity, Feminism and Histories
of Art. Routledge, London.
Tamar, Grab, Franscina, Francis, i dr. 1993. Modernity and Modernism, Yale UP,
London.
Трифуновић, Лазар. 1973. Српско сликарство 1900–1950, Нолит, Београд,
Clarck T. J. 1973. The painting of Modern Live: Paris in the Art of Manet and his
Followers. New York: Knopf and London: Thames & Hudson.
Clarck T. J. 1984. Image of the People, The Absolute Bourgeois, London: Thames &
Hudson.
Heinrich, Wölfflin. 1929. Kunstgeschichtliche Grundbegriffe. Das Problem der
Stilentwicklung in der neueren Kunst, F. Bruckmann A–G, München: 21, 136.
Објављено
23.06.2018.
Како цитирати
(SERBIA), Petrija Jovičić. Од „жене са дететом“ до „странкиње“ – феминистички пројекат Надежде Петровић. Гласник Етнографског института САНУ, [S.l.], v. 62, n. 1, p. 147-159, june 2018. ISSN 2334-8259. Доступно на:
<https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/336>.
Датум приступа: 20 apr. 2024