Социјални и културни ресурси оснивања и функционисања породичних предузећа у малом бугарском граду
DOI:10.2298/GEI1501035P; UDC: 92.3:330.567.2:911.375.3(497.2)
Сажетак
Porodično preduzeće, kao deo kulture, pokazuje da u savremenim evropskim društvima ekonomsko delovanje ne mora isključivo da potiče sa strogog racionalnog stanovišta, te da lokalno – uprkos opštoj priči o globalizaciji – može da bude pretpostavka uspešnog privrednog razvoja. Cilj ovog rada je da se na osnovu primera iz malog bugarskog grada pokaže da porodični posao predstavlja deo kulture u kojoj su posmatrani fenomeni pod snažnim uticajem uključenosti preduzeća u društvo i njegove povezanosti sa urbanim kontekstom. Ovaj istraživački cilj se ostvaruje rešavanjem nekoliko zadataka. Najpre se istražuje kako i zašto se lokalni socijalni i kulturni resursi intenzivno koriste u procesu osnivanja i funkcionisanja jednog porodičnog preduzeća u sferi hotelijerstva, ugostiteljstva i turizma u gradu Belogradčiku. Proučava se da li i kako ovi resursi doprinose ekonomskom prosperitetu firme. Sledeći istraživački zadatak je sagledavanje identifikacije članova preduzeća s gradom, regionom i lokalnom kulturom, a preko pružanja usluga (turističkih i ugostiteljskih). Traži se odgovor na pitanje kako se rad preduzeća uklapa u konkretni kulturno-istorijski i društveni kontekst Belogradčika.
Ključne reči: porodično preduzeće, lokalni resursi, mali grad, oblast rada, Belogradčik.
Reference
Integrationsprozesse. Berlin: Edition Sigma.
Chavdarova, Tanya. 2001. Neformalnata iconomica [The Informal Economy]. So- fia: Lik.
Fukuyama, Francis. 2000. “Social Capital”. In Culture Matters. How Values Shape Human Progress. L.E.Harrison, S.P.Huntington (eds.), 98-111. New York: Basic Books.
Götz Irene. 1997. Unternehmenskultur. Die Arbeitswelt einer Großbäckerei aus kulturwissenschaftlicher Sicht. Münster, New York, München, Berlin: Waxmann.
Langreiter, Nikola. 2004. Einstellungssache. Alltagsstrategien- und –praktiken von
Tiroler Gastwirtinnen. Wien: Turia & Kant/BUGRIM.
Lemberger, Barbara. 2007. “Alles für’s Geschäft!“ Ethnologische Einsichten in die Unternehmenskultur eines kleinen Familienunternehmens. Berliner Eth- nographische Studien, Bd. 14, Münster et.al.: LIT Verlag.
Marinov, Dimitar. 1994. Narodna vyara i relegiozni narodni obichai [People’s
Faith and Religious Folk Customs]. Sofia: BAN.
Petrova, Ivanka. 2001. “Betriebsfeste in Bulgarien heute. Eine ethnologische
Analyse“. Ethnologia Balkanica 5: 125-137.
Petrova, Ivanka. 2006. “Unsere Firma ist unsere Familie“. Die Feste im kleinen bulgarischen Familienunternehmen als Schnittstelle von Arbeitswelt und Lebenswelt“. In Arbeitswelt – Lebenswelt. Facetten einer spannungsreichen Beziehung im östlichen Europa. Klaus Roth (ed.), 103-
120. Berlin: LIT Verlag.
Petrova, Ivanka. 2010. “Cultural Strategies for Mobilization in the Realm of La- bor”. Ethnoscripts 12 (1): 34-48.
Vassileva, Margarita. 1994. “Sv. Chetirise, Mnadenci” [The 40 Holy Martyrs, Jun- iors]. In Bulgarian Mythology. An Encyclopedic dictionary. Anani Stoinev (ed.), 314-315. Sofia: Logis.
<https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/285>.
Датум приступа: 18 jan. 2025