Konflikti i nužnost njihovog razrešavanja u savremenom svetu

DOI:10.2298/GEI1502255B; UDC: 323.1:2(497)

  • Nonka Bogomilova (Bulgaria) Institute for the Study of Societies and Knowledge, Bulgarian Academy of Sciences
    nonka_bogomilova@mail.bg

Сажетак

Područje Balkana ne pripada jednom tipu kulturno-političkog i potencijalno konfliktnog prostora u kome su religije osnovni činilac razlika, već se pre može posmatrati kao heterogena zona sastavljena od određenih država, u kojima religija ili religije imaju poseban pozitivan kulturni status i / ili potencijal da uzrokuju neslaganja i sukobe (kao stalan činilac ili u određenom vremenskom periodu). Kvalitativne promene koje su se desile u hrišćanstvu i pripadajućim institucijama, kako na Zapadu i tako i na Istoku (uključujući i Balkan), u drugoj polovini 20. veka su pokazale da je hrišćanstvo postalo umnogome zavisno od osnovnih kulturnih karakteristika određenog društva. U okviru različitosti “Drugih” na Balkanu, koja često asocira na konfliktne odnose, a uključuje etnicitet, naciju i tip kulture, religija nije jedini aktivan činilac već deluje zajedno sa nizom drugih činilaca (Veberova ideja o povezanosti religije sa ostalim činiocima), mada dolazi do izražaja u određenim situacijama.


Ključne reči: religija, etnicitet, nacionalizam, drugi, Balkan


 

Reference

Bauman 2003. Bauman, Z. Obщnostta: Tъrsene na bezopasnost v nesigurniя svяt, Sofiя: LIK, 2003. [Bauman, Z. Obshtnostta: tarsene na bezopasnost v nesigurniya svyat. Sofia: LIK].

Blagojevic 1996. Blagoejevic, M. “Religijske promene, desekularicazija i nacionalizam”, 218-221, In Religija - Crkva - Nacija (vreme posle rata), Nis: YUNIR, 1996.
Blagojevih 2003. Blagojevih M. “Religijska situacija u SR Jugoslaviji od kraja 80-tih do početka novog veka”. Teme 3/ 2003, 411-436.
Blagojevic 2005. Blagojevic, M. Religija i crkva u transformacijama drustva. Beograd: Biblioteka Fronesis, 2005.
Bogomilova 2010. Bogomilova, N. Religioznoto raznoobrazie v kulturata na sъvremenna Evropa /debati, fenomenologiя, socialno-antropologičen profil), Sofiя: Poni, 2010. [ReligioznotoraznoobrazievkulturatanasavremennaEvropa (Debati, fenomenologija, sotzialno-antropologichenprofil. Sofia: PONI].
Cacanoska 2002. Cacanoska, R. “Nacionalno-konfesionalnata dezintegracija na makedonskoto opštestvo”, V Godišnik na Fakultetot za bezbednost 20/1 (2002), Skopje: Univerzitet “Sveti Kiril i Metodi” [“Natzionalno-konfesionalnata dezintegratziya na makedonskoto opshtestvo”, V Godishnik na Fakultetot za bezbednost 20/1 (2002), Skopje: Univerzitet “Sveti Kiril I Metodi”].
Dietz 2007. Dietz, G. “Invisibilizing or Ethnicizing Religious Diversity?” In Religion and Education in Europe. Developments, Contexts and Debates, 103-131,edited byRobert Jackson, Siebren Miedema, Wolfram Weisse, Jean-Paul Willaime. New York/Munchen/Berlin: Waxmann Munster, 2007.
Djordjevic 1998. Djordjevic, D. “Serbian Orthodox Church, the Disintegration of Second Yugoslavia, and the War in Bosnia and Herzegovina”, 150-159. In Religion and War in Bosnia, ed. by P. Mojzes. The American Academy of Religion, 1998.
Eller 1999. Eller, D. From Culture to Ethnicity to Conflict. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1999.
Gellner 1999. Gelnъr, Ъ. Nacii i nacionalizъm. Sofiя: Panorama, 1999.[Gelnar, A. Nacii i nacionalizam. Sofia:Panorama].
Gillis 1994. Gillis, J. “Memory and Identity: The History of a Relationship”. In Commemorations. The Politics of National Identity, 3-24, edited by J. Gillis. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1994.
Guibernau 1996. Guibernau, M. Nationalisms. The Nation-State and Nationalism in the Twentieth Century. Cambridge: Polity Press, Blackwell Publishers Ltd, 1996.
Ivekovic 2002. Ivekovic, I. “Nationalism and the Political Use and Abuse of Religion: the Politicization of Orthodoxy, Catholicism and Islam in Yugoslav Successor States”. Social Compass 49/4 (2002): 523-536.
Jozsa 2007. Jozsa, Dan-Paul. “Islam and Education in Europe. With Special Reference to Austria, England, France, Germany and Netherlands”, 67-85. In Religion and Education in Europe. Developments, Contexts and Debates, edited by Robert Jackson, Siebren Miedema,Wolfram Weisse, Jean-Paul Willaime. New York/Munchen/Berlin: Waxmann Munster, 2007.
Meyer 2002. Meyer, J. “De la violence à la religion: aller-retour”. Social Compass49/2 (2002), 203-212.
Spickard 2010. Spikard, D. “Religiя, čoveški prava i globalna kultura”. Filosofski alternativi 5 (2010), 120-134 [Spikard, D. “Religiya, choveshki prava i globalna kultura”. Filosofski alternativi 5/2010, 120 - 134].
Todorova 2010. Todorova, M. “Balkanite meždu klišeto i evropeйskoto bъdeщe”. Filosofski alternativi 6 (2010), 5 - 16. [Todorova, M. “Balkanite mejdu klisheto i evropeiskoto badeshte”. Filosofski alternativi 6 (2010), 5 - 16].
Објављено
27.05.2018.
Како цитирати
(BULGARIA), Nonka Bogomilova. Konflikti i nužnost njihovog razrešavanja u savremenom svetu. Гласник Етнографског института САНУ, [S.l.], v. 63, n. 2, p. 255-263, may 2018. ISSN 2334-8259. Доступно на:
<https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/244>.
Датум приступа: 18 apr. 2024