Фолк и његова чеда: трансформација популарне фолк музике у Србији од њеног настанка до данас
ДОИ: https://doi.org/10.2298/GEI2502239B УДК: 398:784(497.11) Оригинални научни рад
Сажетак
Популарна фолк музика представља спектар музичких пракси „широких народних маса“. Поред тога што је одраз бројних историјских, економских, политичких, друштвених и културних околности, она истовремено фигурира као снажан идентитетски маркер и игра кључну улогу у конструисању културног идентитета. Појава локалне популарне фолк музике може се пратити од средине 20. века, у условима интензивираних интеркултурних размена, развоја музичких технологија, професионализације/стилизације традиционалне народне музике, као и институционализације индустрије популарне музике. У ширим друштвено-политичким оквирима, ова сложена музичка форма од свог настанка је дубоко укорењена у политичке „борбе“ и преговарање оптималног националног идентитета. Развојни пут популарне фолк музике — од неофолка и турбо-фолка до савремених фолк форми (поп-фолк, треп-фолк, фолк-дрил) — одражава историјски условљену и контекстуално одређену трансформацију, обликовану низом међусобно повезаних фактора: а) технолошких обрта — од грамофона и радија до дигиталних платформи и вештачке интелигенције, б) епистемолошких обрта — од модернистичке ка постмодернистичкој парадигми и в) друштвених, културних, економских и политичких трансформација (социјализам, постсоцијалистичка трансформација, неолиберализам). Ови фактори ће служити као окосница рада и као кључна концептуална чворишта у настојању да се понуди кратка и скромна реконструкција историјске путање и трансформације овог сложеног и динамичног феномена.
Кључне речи: популарна фолк музика, антропологија музике, неофолк, турбо-фолк, савремене фолк форме
Reference
Archer, Rory. 2012. “Assessing Turbofolk Controversies: Popular Music between the Nation and the Balkans”. Southeastern Europe 36: 178–207.
Arnautović, Jelena. 2012. Između politike i tržišta: popularna muzika na Radio Beogradu u SFRJ. Beograd: Radio-Televizija Srbije.
Atanasovski, Srđan. 2012. “Turbofolk as `Bad Music`: Politics of Musical Valuing”. In Böse Macht Musik Zur Ästhetik des Bösen in der Musik, edited by Katharina Wisotzki & Sara R. Falke, 157–172. Bielefeld: Transcript.
Baker, Catherine. 2007. “The Concept of Turbofolk in Croatia: Inclusion/Exclusion in the Construction of National Musical Identity”. In Nation in Formation: Inclusion and Exclusion in Central and Eastern Europe, edited by Catherine Baker, Christopher J. Gerry, Barbara Madaj, Liz Mellish, and Jana Nahodilová, 139–158. London: SSEES Publications.
Banet-Weiser, Sarah. 2012. Authentic™: The Politics of Ambivalence in a Brand Culture. New York: New York University Press.
Banić Grubišić, Ana & Nina Kulenović. 2019. „Turbotronik – na granici između lokalne muzičke scene i žanra u nastajanju”. Etnoantropološki problemi 14 (1): 23–46.
Barać, Lazar. 2025. “Made in the Balkans: A Contribution to Understanding Balkan Trap/Trap-Folk as a Musical Genre and Cultural Phenomenon”. Issues in Ethnology and Anthropology 20 (2): 559–590.
Beard, Danijela & Ljerka Rasmussen. 2020. “Introduction. Reclaiming of Legacy of Yugoslav Popular Music”. In Made in Yugoslavia: Studies in Popular Music edited by Danijela Beard and Ljerka Rasmussen, 1–11. New York & London: Routledge.
Blagojević, Gordana. 2012. “Turbo-Folk and Ethnicity in the Mirror of the Perception of the YouTube users”. Glasnik Etnografskog instituta SANU LX (2): 155–170.
Čolović, Ivan. 1982. „Nove narodne pesme”. Kultura 57/58: 29–55.
Daglas, Meri. 2001. Čisto i opasno. Beograd: XX vek.
Dragičević-Šešić, Milena. 1988. „Publika nove narodne muzike”. Kultura 80-81: 94–116.
Dragićević-Šešić, Milena. 1994. Neofolk kultura: publika i njene zvezde. Sremski Karlovci: Izdavačka knjižarnica Zorana Stanojevića.
Dražeta, Bogdan i Zorana Guja. 2018. „Uticaj muzike na međuetničke odnose stanovnika Sarajeva i Mostara”. Etnoantropološki problemi 13 (4): 899–925.
Dumnić, Marija. 2013. “The Creation of Folk Music Program on Radio Belgrade Before World War Two: Editorial Policies and Performing Ensembles”. Muzikologija 14: 9–29.
Dumnić Vilotijević, Marija. 2020a. “The Balkans of the Balkans: The Meaning of Autobalkanism in Regional Popular Music”. Arts 9: 70–82.
Dumnić-Vilotijević, Marija. 2020b. “Starogradska muzika: An Ethnography of Musical Nostalgia”. In Made in Yugoslavia: Studies in Popular Music, edited by Danijela Beard and Ljerka Rasmussen, 123–132. New York and London: Routledge.
Đorđević, Ivan. 2010. „Identitetske politike u ritmu ’lakih nota’: recepcija neofolk muzike u Sloveniji”. Traditiones 39/1: 137–153.
Đorđević, Jelena. 2009. Postkultura. Beograd: Clio.
Đurić, Jovana. 2019. “Turbofolk: Political (Un)conditionality - What do Outlaw Bikers Have that ‘Brand Communities’ Lack?” The Journal of Culture 8 (1): 22–27.
Đurković, Miša. 2001. „Ideologizacija turbo folka”. Kultura 102: 19–33.
Đurković, Miša. 2004. „Ideološki i politički sukobi oko popularne muzike u Srbiji”. Filozofija i društvo XXV: 271–284.
Đurković, Miša. 2013. „Rokenrol i nova narodna muzika u Jugoslaviji i Srbiji”. Sociološki pregled XXXVII (2): 231–247.
Cawelti, John. 1969. “The Concept of Formula in the Study of Popular Literature”. The Journal of Popular Culture 3 (3): 381–390.
Conti, Uliano. 2020. “Urban Youth in Transformation: Considerations for a Sociology of Trap Subculture”. Italian Sociological Review 10 (2): 257–270.
Ganti, Tesjaswini. 2014. “Neoliberalism”. Annual Review of Anthropology 43: 89–104.
Goodwin, Andrew. 1991. “Popular Music and Postmodern Theory”. Cultural Studies 5 (2): 174–190.
Gordy, Erik. 1999. The Culture of Power in Serbia. Nationalism and the Destruction of Alternatives. Pennsylvania: Pennsylvania State University Press.
Gregurić, Ivana. 2012. „Era kiborga – stvaranje „djelimičnih ili potpuno umjetnih bića”. Antropologija 12 (2): 31–41.
Hofman, Ana. 2013. „Ko se boji šunda još? Muzička cenzura u Jugoslaviji”. In Socijalizam na klupi: Jugoslovensko društvo očima postjugoslovenske humanistike, edited by Lada Duraković and Andrea Matošević, 280–316. Pula and Zagreb: Srednja Evropa.
Hošić, Jasmin. 2011. „Uloga tehnologije u razvoju pop muzike”. Post Scriptum 1: 100-105.
Janjetović, Zoran. 2010. „`Selo moje lepše od Pariza` - narodna muzika u socijalističkoj Jugoslaviji”. Godišnjak za društvenu istoriju 3: 63–89.
Kaluža, Jernej. 2018. “Reality of Trap: Trap Music and its Emancipatory Potential”. IAFOR Journal of Media, Communication & Film 5 (1): 23–41.
Karpeles, Maud. 1955. “Definition of Folk Music”. Journal of the International Folk Music Council 7 (6): 6–7.
Kronja, Ivana. 2001. Smrtonosni sjaj: masovna psihologija i estetika turbo-folka. Beograd: Tehnokratia.
Kronja, Ivana. 2006. „Urbani životni stilovi i medijska reprezentacija gradskog života i omladinske kulutre: potkultura ’Silikonske doline’ i filmska trilogija Radivoja Raše Andrića”. Zbornik radova Fakulteta dramskih umetnosti 10: 89–109.
Kulenović, Nina i Ana Banić Grubišić. 2019. „`Cepaće se neki narodnjaci!`: nova čitanja turbo-folka”. Etnoantropološki problemi 14 (1): 47–78.
Kulenović, Nina, and Ana Banić Grubišić. 2022. “’Kap kiše u okeanu za kafanu na Balkanu’: balkanski „barbarogenij” u narativima Turbotronik scene”. Etnoantropološki problemi 17 (1): 159–189.
León, Javier. 2014. “Introduction: Music, Music Making and Neoliberalism”. Culture, Theory and Critique 55 (2): 129–137.
Maglov, Marija. 2022. „Medijski obrt u muzici: produkcija i recepcija muzike u kontekstu medijske kulture u 20. veku”, doktorska disertacija. Fakultet muzičke umetnosti, Univerzitet umetnosti u Beogradu.
McGuigan, Jim. 2009. Cool Capitalism. London & New York: Pluto Press.
Milojevic, Jasmina. 2007. „Novokomponovana narodna muzika – potamneli biseri folklornog nasleđa”. Beseda: 22–28.
Mitrović, Marijana. 2017. „Uloga popularne muzike u konstruisanju rodnih identiteta u postsocijalističkoj Srbiji”, doktorska disertacija. Filozofski fakultet, Univerzitet u Beogradu.
Momčilović, Aleksandar. 2025. “`Please, Mile, Don`t Sing Anything Political`: Turbo-folk, politics, and the restoration of capitalism in Serbia”. In The Routledge Handbook of Popular Music and Politics of the Balkan, edited by Catherine Baker, 147–161. New York and London: Routledge.
Mrvoš, Dragana & Barbara Frey. 2024. „Komodifikacija i kulturna industrija: razumevanje trep folka i `gaserskog` stila u Srbiji i postjugoslovenskom prostoru”. Kritika: časopis Za Filozofiju I Teoriju društva, 5 (1): 3–23.
Nenić, Iva. 2020. “My Juga, My Dearest Flower“: The Yugoslav Legacy of Newly Composed Folk Music Revisited”. In Made in Yugoslavia: Studies in Popular Music, edited by Danijela Beard and Ljerka Rasmussen, 133–142. New York and London: Routledge.
Peterson, Richard A. & Albert Simkus. 1992. “How Musical Tastes Mark Occupational Status Groups”. In Cultivating Differences, edited by Michelle Lamont and Marcel Fournier, 152–186. London: Chicago University Press.
Pinch, Trevor & Karin Bijsterveld. 2004. “Sound Studies: New Technologies and Music”. Social Studies of Science 34 (5): 635–648.
Prica, Ines. 1988. „Mitsko poimanje naroda u kritici novokomponovane narodne muzike”. Kultura 80/81: 80–93.
Radivojević, Sonja. 2024. „Neoliberalizam”. Etnološko-antropološki pojmovnik srpske kulture. https://pojmovnik.rs/pojmovnik
Radović, Srđan. 2010. „Juče na Balkanu, danas u vašem stanu. Nekoliko zapažanja o neofolk muzici među publikom u Sloveniji”. Traditiones 39 (1): 123–135.
Rašić, Miloš. 2018. „Turbotronik: studija slučaja Lenharta Tapesa i Mirjane Raić”. Etnoantropološki problem 13 (4): 951–969.
Simić, Andrei. 1973. The peasant urbanites: a study of rural-urban mobility in Serbia. New York & London: Seminar Press.
Simić, Marina. 2006. „Exit u Evropu. Popularna muzika i politike identiteta u savremenoj Srbiji”. Kultura 116/117: 98–122.
Simić, Marina. 2019. “Music of the Others. Locating the (Turbo-) Folk Critique”. Contemporary Southeastern Europe 6 (2): 22–37.
Spasić, Ivana & Tamara Petrović. 2012. „Varijante ’Treće Srbije’”. Filozofija i društvo 23 (3): 23–44.
Šentevska, Irena. 2015. “`Turbo folk rules!`: Turbo-Folk, Chalga and the new elites of the post socialist Balkans”. Media Studies 9 (2): 152–171.
Šuvaković, Miško. Postmoderna. Beograd: Narodna knjiga Alfa.
Vidić Rasmussen, Ljerka. 1995. “From Source to Commodity: Newly-Composed Folk Music of Yugoslavia”. Popular Music 14 (2): 241–256.
Vidić Rasmussen, Ljerka. 2002. Newly Composed Folk Music of Yugoslavia. New York and London: Routledge.
Vuletić, Dean. 2008. “Generation Number One: Politics and Popular Music in Yugoslavia in the 1950s”. Nationalities Papers 36 (5): 861–79.
Živković, Miloš. 2012. “Serbian Turbo-Epics: Genres, Intertextuality, and the Play of Ironies”. In Balkan Epic: Song, History, Modernity, edited by Philip V.
Bohlman and Nada Petković. Lanham, MD: Scarecrow Press.
<https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/1187>.
Датум приступа: 15 oct. 2025