Народни жанрови дигиталних наратива у управљању кризом: студентски дигитални мимови о несрећи у Темпима
ДОИ: https://doi.org/10.2298/GEI2502047K УДК: 39::077:741.5(495) Оригинални научни рад
Сажетак
Последњих година, путем онлајн мимова, популарна култура достиже нове димензије и динамику која таргетира припаднике различитих друштвених група. Једну такву групу чине студенти који, као део ширег друштва, имају посебне навике и бриге. Ово истраживање се концентрише на мимове који су се ширили грчким друштвеним медијима након железничке несреће у близини Темпа која је резултирала многим смртима и повредама. Ова несрећа озбиљно је утицала на грађане Грчке, посебно студенте, јер су већину жртава чинили управо студенти. Стога су кроз интернет мимове овде ухваћене емоције студената као корисника интернета који су одговорили на овај трагичан догађај. Истраживачки узорак обухвата онлајн мимове објављене између марта 2023. и маја 2024. године. Ови мимови категоризовани су на основу тема, облика презентације садржаја и периода у којем су објављивани. Након тога спроведена је тематска анализа садржаја, која је укључивала пропратне језичке изборе и изборе слика у оквиру текстова мимова. Надамо се да ће налази нашег истраживања унапредити разумевање феномена дигиталних мимова, расветлити њихову везу са популарном културом и обезбедити увиде у савремене начине на које се студенти изражавају путем интернета.
Кључне речи: дигитални мимови, популарна култура, хумор, студенти, несрећа у Темпима
Reference
Avdikos, Evangelos. 2009. Introduction to Folk Culture Studies: Folklore, Popular Cultures, Identities. Athens: Kritiki.
Blank, Trevor. 2009. Folklore and the Internet: Vernacular expression in a digital world. University Press of Colorado.
Bronner, Simon. 2009. “Digitizing and Virtualizing Folklore.” In Folklore and the Internet: Vernacular Expression in a Digital World, ed. Trevor J. Blank, 21- 66. Utah: Utah State University.
Bryman, Alan. 2012. Social research methods (4th ed.). New York: Oxford University Press.
Dawkins, Richard. 1976. The Selfish Gene. Oxford: Oxford University Press.
Dragona, Thalia. 2007. Keys and Counterkeys “Stereotypes and Prejudices”. National and Kapodistrian University of Athens.
Dynel, Marta. 2021. “COVID-19 memes going viral: On the multiple multimodal voices behind face masks.” Discourse & Society 32(2): 175-195.
Dynel, Marta & Poppi, Fabio. 2018. “In tragoedia risus: Analysis of dark humour in post-terrorist attack discourse.” Discourse & Communication 12(4): 382-400.
Eagleton, Terry. 2021. Humour. Translated by G. Barouxis. Athens: Pedio.
Fraenkel, Jack & Norman Wallen. 2009. How to design and evaluate research in education. New York, NY: McGraw-Hill.
Jones, Shauna & Sandra Fox. 2009. Generations online in 2009. Pew Internet and American Life Project. Washington DC.
Kakampoura, Rea & Aphrodite-Lidia Nounanaki. 2023. “Memes of the COVID-19 Pandemic: Managing the Unprecedented through a Satirical Form of Digital Folk Discourse.” In Folk Culture and the Digital World: Towards a Digital Folklore. Proceedings of the Conference, eds. Georgios Katsadoros & Emanuel Fokidis, 153–182. Rhodes: Linguistics Laboratory, Department of Primary Education, University of the Aegean.
Kakampoura, Rea & Aphrodite-Lidia Nounanaki. 2023. Memes of the COVID-19 Pandemic: Digital Folklore and Humor on Greek Social Media. Athens: Laboratory of Social Sciences, Department of Primary Education, Faculty of Education, National and Kapodistrian University of Athens.
Katsadoros, Georgios. 2013. “The Science of Folklore in the Modern Technological Era: Electronic Orality.” In Educational Sciences: From the Weak Classification of Pedagogy to Interdisciplinarity and Scientific Hybridism, eds. Georgios Kokkinos & Maria Moskofoglou-Chionidou, 99–122. Athens: Taxideftis.
Katsadoros, Georgios & Aphrodite-Lidia Nounanaki. 2021. “The Image of Pontians in Digital Folklore: The Case of Memes.” In Folk Tradition of Pontus: From the Past to the Present. Proceedings of the International Scientific Conference on Folklore, eds. Manolis G. Varvounis, Rea Kakampoura, & Mirofora Efstathiadou, 389–432. Thessaloniki: Social Sciences Laboratory, Department of Primary Education, National and Kapodistrian University of Athens, and Laboratory of Folklore and Social Anthropology, Department
of History & Ethnology, Democritus University of Thrace.
Kuipers, Giselinde. 2008. “The sociology of humor.” In The Primer of Humor Research, ed. Victor Raskin, 361- 398. Berlin, New York: Mouton de Gruyter.
Meraklis, Michael. 2004. Folklore Issues. Athens: Kastaniotis & Diatton.
Meraklis, Michael. 1980. Humorous Narratives: Their Social Content. Athens: Estia.
Michael, Georgios. 2007. “Homo Interneticus or Folklore and the Internet.” Folklore: Journal of the Hellenic Folklore Society 41: 291–305.
Miltner, Kate. 2011. SRSLY PHENOMENAL: An Investigation into the Appeal of LOLCats. MA Thesis. London School of Economics and Political Science.
Morrow, Patrick. 1987. “Those sick Challenger jokes.” Journal of Popular Culture 20 (4): 175– 184.
Reime, Thov. 2015. Memes as Visual tools for precise message conveying. Norwegian University of Science and Technology.
Shifman, Limor. 2014. Memes in digital culture. Cambridge, MA: The MIT Press.
Smyth, Willie. 1986. Challenger Jokes and the Humor of Disaster. Western Folklore 45 (4): 243-260.
Soha, Michael & Zachary McDowell. 2016. “Monetizing a meme: YouTube, content ID, and the Harlem Shake.” Social Media+ Society 2 (1): 1-12.
Varvounis, Manolis & Georgios Kouzas. 2019. Eisagogi stin astiki Laographia. Theoritikes proseggiseis – methodologia – thematikes. Athina: Papazisis.
Zochios, Stamatis & Evangelos Karamanes. 2023. “Pour une ethnographie des pratiques ethnographiques pendant la pandemie du COVID-19 (March 2020-à present): notes de journal.” EthnoAnthropologia 11 (1): 105-118.
Online sources
Dnews. 2025, February 10. Tempi: Two years later – Call for a protest march at the Thessaloniki railway station on 28/2. Retrieved from https://www.dnews.
gr/eidhseis/ellada/512508/tempi-dyo-xronia-meta-kalesma-gia-poreia-diamartyrias-sto-sidirodromiko-stathmo-thessalonikis-28-2 (Accessed February 18, 2025).
Ertnews. 2025, January 26. Thousands of people at the rallies for Tempi across Greece. Retrieved from https://www.ertnews.gr/featured/xiliades-kosmou-
stis-sygkentroseis-gia-ta-tempi-se-oli-tin-ellada/ (Accessed February 17, 2025).
Kathimerini. 2025, February 7. Tempi: Student and university protests on the 12th – Demonstration at Propylaea. Retrieved from https://www.kathimerini.
gr/society/563457757/tempi-mathitikes-kai-foititikes-kinitopoiiseis-stis-12-diadilosi-sta-propylaia/ (Accessed February 18, 2025).
Libre. 2024, January 24. Who is Maria Karystianou, who spoke to the hearts of all Greeks. Retrieved from https://www.libre.gr/2024/01/24/poia-einai-i-maria-
karystianou-pou-milise-simera-stis-kardies-olon-ton-ellinon/ (Accessed February 17, 2025).
Parapolitika. 2024, February 25. Maria Karystianou: “Justice for the victims of Tempi means 57 life sentences”. Retrieved from https://www.parapolitika. gr/ellada/article/1347086/suglonizei-i-maria-karustianou-dikaiosi-gia-ta-thumata-ton-tebon-einai-na-boun-sti-fulaki-57-fores-isovia (Accessed February 18, 2025).
Ta Nea. 2024, February 25. Maria Karystianou: “Justice will be served only when the responsible parties are imprisoned”. Retrieved from https://www.
tanea.gr/2024/02/25/greece/maria-karystianou-dikaiosi-molis-mpoun-oi-ypeythynoi-sti-fylaki/ (Accessed February 18, 2025).
<https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/1178>.
Датум приступа: 15 oct. 2025