„Косовски циклус” компонованих песама Драгана Николића
DOI: https://doi.org/10.2298/GEI2501085Z UDC: 78(497.11) Оригинални научни рад
Сажетак
У фокусу овог рада јесте сагледавање композиторског стваралаштва Драгана Николића из Панчева, чији уметнички опус обухвата и специфичну тематску целину коју је означио као „Косовски циклус”, а надахнуту музичкофолклорним наслеђем Косова и Метохије. Ради потпунијег увида у Николићево стваралаштво, са аутором, као и његовим пријатељем текстописцем Иваном Караклићем, вођени су полуструктурисани и слободни интервјуи. Имајући у виду да Драган Николић сопствено стваралаштво у оквиру „Косовског циклуса” именује као етномодерну, научна интерпретација назначеног уметничког концепта заснована је на препознавању елемената карактеристичних за традиционални косовскометохијски израз. Умрежавањем етнографских података са анализом поетских и музичких структура у овом циклусу, те њиховом компарацијом са до сада записаним песмама са Косова и Метохије, успостављен је однос између (ново)традиционалног/ неотрадиционалног и савременог интерпретативног стила.
У оквиру „Косовског циклуса” посебно се издваја песма под називом „Косовски божури”, која у великој мери кореспондира са примерима записаним у градским срединама Косова и Метохије. Она је до сада доживела највећу популарност код шире публике и често се перципира као пример „изворног народног” музичког наслеђа. Остале анализиране нумере из циклуса, обележене елементима новије компоноване народне музике и примесама популарнијих музичких жанрова, нису достигле такав пријем у јавном аудиторијуму. Независно од тога, сагледавањем особености композиторског стваралаштва Драгана Николића уочава се потреба и жеља да се у компонованим песмама/етномодерни „оживи” Косовски мит као важан сегмент националног идентитета.
Кључне речи: Драган Николић, Косовски мит, „Косовски циклус”, компоноване песме, „етномодерна”
Reference
Bernard, H. Russell. 2006. Research Methods in Anthropology (Qualitative and Quantitative Approaches). New York, Toronto, and Oxford: AltaMira Press.
Bovan, Vladimir, prir. 1980. Narodna književnost Srba na Kosovu. Narodne pripovetke. Priština: Jedinstvo.
Čolović, Ivan. 2016. Smrt na Kosovu polju. Beograd: XX vek.
Ivanović, Zorica. 2005. „Teren antropologije i terensko istraživanje pre i posle kritike reprezentacije.” U Etnologija i antropologija: stanje i perspective, ur. Dragana Radojičić i Ljiljana Gavrilović, 123–141. Beograd: Etnografski institut SANU.
Josinsin. 2008. „Jelena Tomasevic – Usnila je dubok sanak.” YouTube. 20. 10. 2008. Video, 3:17. Pristupljeno 25. januara 2025. https://www.youtube.com/watch?v=4bWCnT4e6Rk&ab_channel=josinsin.
Jovanović, Gordana. 2008. „Socijalna epistemologija kvalitativnih istraživanja.” U Metateorijske osnove kvalitativnih istraživanja, ur. Dušan Stojnov, 77–118. Beograd: ZEPTER BOOK WORLD.
Jovanović, Jelena. 2021. „Odzvuk elemenata seoske muzičke tradicije juga Srbije i susednih oblasti u Nastasijevićevoj pesmi Zora.” U Maternja melodija Momčila Nastasijevića: interdisciplinarne refleksije, ur. Tijana Popović Mlađenović, Ana Stefanović, Ivana Petković Lozo i Igor Radeta, 77–93. Beograd: FMU.
Ković, Miloš. 2019. „Kosovski zavet i nacionalni identitet Srba.” U Umetničko nasleđe srpskog naroda na Kosovu i Metohiji: Istorija, identitet, ugroženost, zaštita, ur. Dragan Vojvodić i Miodrag Marković, 113–141. Beograd: SANU.
Kuljić, Todor. 2006. Kultura sećanja. Beograd: Čigoja štampa.
Ljubinković, Nenad. 1989. „Kosovska bitka u svome vremenu i viđenju potomaka ili logika razvoja epskih legendi o Kosovskome boju.” Raskovnik 55–56: 127–164.
Manastir Mileševa. n.d. „Beli anđeo na Hristovom grobu XIII vek (Mironosnice na Hristovom grobu).” Pristupljeno 29. januara 2025. https://www.mileseva.com/pocetna/beli-andjeo.html.
Milojević, Miloje. 2004. Narodne pesme i igre Kosova i Metohije. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Nenić, Iva. 2009. „Post–momentum tradicije: Etno i world music tumačenja pesme Duni mi, duni lađane.” Muzički talas 38: 28–32.
Pavlović, Jelena. 2008. „Istraživač kao sagovornik: uvažavanjem priča do transformacije praksi.” U Metateorijske osnove kvalitativnih istraživanja, ur. Dušan Stojnov, 219–236. Beograd: ZEPTER BOOK WORLD.
PGP RTS. 2020a. „Snezana Bilibajkic – Sar planinom stasavala jela – (Audio 2020) HD.” YouTube. 23. 11. 2020. Video, 4:11. Pristupljeno 25. januara 2025. https://www.youtube.com/watch?v=iqdBWsjjLqQ.
PGP RTS. 2020b. „Snezana Bilibajkic – Nerodimka – (Audio 2020) HD.” YouTube. 23. 11. 2020. Video, 4:24. Pristupljeno 25. januara 2025. https://www.youtube.
com/watch?v=pWJLFiKsABQ.
PGP RTS. 2020c. „Snezana Bilibajkic – Sve su oči uprte ka jugu – (Audio 2020) HD.” YouTube. 23. 11. 2020. Video, 5:09. Pristupljeno 25. januara 2025. https://www.youtube.com/watch?v=6JzIOSCbzec.
PGP RTS Zvanični kanal. 2024. „Jordan Nikolić - Ej dragi, dragi (Kosovski božuri) - (Audio 2007) HD.” YouTube. 30. 4. 2024. Video, 3:54. Pristupljeno 10. marta 2025. https://www.youtube.com/watch?v=_0rvqK2dpuY
Pitulić, Valentina. 2007. Semantika božura: usmeno Kosovo. Beograd, Kosovska Mitrovica: Biblioteka Kalem. KIZ – Altera – Filozofski fakultet Kosovska Mitrovica.
Rice, Timothy. 2002. ”The Attenuation of Bulgarian Nationalism in a Mass-Mediated Popular Music.” Yearbook for Taditional Music 34: 25–46.
RTS Najlepše narodne pesme. 2018. „Ej, dragi, dragi – Dragica Radosavljević Cakana.” YouTube. 5. 3. 2018. Video, 4:04. Pristupljeno 25. januara 2025.
https://youtu.be/2CRwgBIRA_k?si=ggujNb94uxw_yImS.
Serbian Composers. 2014. „Rajko Maksimović – Pasija Svetog kneza Lazara (The St. Prince Lazarus Passion).” YouTube. 13. 10. 2014. Video, 1:14:21. Pristupljeno
25. januara 2025. https://www.youtube.com/watch?v=8wOQ9Qo6d7w&ab_channel=SerbianComposers
Srbstvo. 2018. „Crven cvete – pesma posvećena Kosovskim junacima.” YouTube.21. 8. 2018. Video, 6:35. Pristupljeno 25. januara 2025 https://www.youtube.
com/watch?v=pUNLl1Z3T18&ab_channel=%D0%A1%D0%A0%D0%91%D0%A1%D0%A2%D0%92%D0%9E.
Suvajdžić, Boško. 2019. „Kosovska legenda.” Predavanja: seminar srpskog jezika i kulture 8: 57–78. https://doi.org/10.18485/msc_pred.2019.8.ch4.
Suvajdžić, Boško. 2021. Ključ od Kosova. Beograd: Albatros Plus.
Šotra, Zdravko, red. 1989. Boj na Kosovu. Beograd: PGP RTB, VHS.
Tasić, Nataša. 2019. „Kosovski mit u muzici i političkim govorima na kulturalnim izvedbama 1989. godine.” Zbornik radova fakulteta dramskih umetnosti 36: 49–66.
Trag. 2018. „Dogodine u Prizrenu (Official Video) Trag & Beogradski sindikat.” YouTube. 6. 10. 2018. Video, 5:06. Pristupljeno 25. januara 2025. https://www.youtube.com/watch?v=cDWt0TlCUT0&ab_channel=Trag.
Turino, Thomas. 1999. “Sings of Imagination, Identity, and Experience: A Percian Semiotic Theory for Music.” Ethnomusicology 43(2): 221–255.
Turistički vodič Srbije. 2025. „Bifurkacija reke Nerodimke.” Pristupljeno 29.januara 2025. https://www.turistickiklub.com/sadrzaj/bifurkacija-reke-nerodimke.
Vasić, Milan. 2023. „Milan Vasić & Dejan Petrović (Big band) – Ja sam momče sa Kosova [Official Music Video].” YouTube. 16. 4. 2023. Video, 4:31. Pristupljeno
25. januara 2025. https://www.youtube.com/watch?v=nUdfM9KGfY8&ab_channel=MilanVasi%C4%87.
Vasiljević, Miodrag. 1950. Jugoslovenski muzički folklor I: Narodne melodije koje se pevaju na Kosmetu. Beograd: Prosveta.
Wattles, Isidora. 2019. „Intervju kao istraživačka metoda – teorijski aspekti.” Civitas 9(2): 201–214.
Zakić, Mirjana & Iva Nenić, 2012. „World music u Srbiji: eluzivnost, razvoj, potencijali.” World music u Srbiji (Prvih 30 godina 1982–2012). Etnoumlje VI (19–22): 166–171.
<https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/1165>.
Датум приступа: 04 june 2025