Замишљање монструозног Другог: Увод у проучавање медикализације немртвих
ДОИ: https://doi.org/10.2298/GEI2403219M УДК 393:7.046.1 Оригинални научни рад
Сажетак
Чудовишта се могу сматрати лиминалним субјектима, чије амбивалентно телесно постојање доводи у питање културолошки установљене границе између нормалног и абнормалног, исправног и неисправног, здравог и нездравог тела, границе између себе и не-себе, истог и другачијег, нашег и њиховог. Неразграниченост ових категорија производи обличја која се посматрају као монструозна, посебно уколико говоримо о људским чудовиштима, односно бићима након смрти преображеним из човека у чудовиште. Ова бића, која називамо немртвима, застрашују не само својом необичном визуелном појавом, већ преображај подразумева и последице по идентитет. Поред пружања увида у општа становишта о чудовишним Другима, рад указује на медикализацију немртвих, то јест зомбија, пружа основе за истраживање телесних и когнитивних промена насталих услед задобијања болести, те напослетку смрти и преображења у чудовишно, указујући на начине одређивања и редефинисања категорија чудовишности и људскости.
Кључне речи: зомби, немртви, чудовиште, другост, медикализација
Reference
Bishop, Kyle William. 2010. American Zombie Gothic: The Rise and Fall (and Rise) of the Walking Dead in Popular Culture. Jefferson: McFarland & Company.
Cohen, Jeffrey Jerome. 1996. “Monster Culture (Seven Theses).” In Monster Theory: Reading Culture, edited by Jeffrey Jerome Cohen, 3–25. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Curran, Bob. 2006. Encyclopedia of the Undead: A Field Guide to the Creatures that Cannot Rest in Peace. Franklin Lakes: New Page Books.
DeGrazia, David. 2005. Human Identity and Bioethics. Cambridge: Cambridge University Press.
Doyle, Kelly Ann. 2015. “Zombification versus reification at the end of the world: Exploring the limits of the human via the posthuman zombie in contemporary horror film.” PhD Thesis. The College of graduate studies, The University of British Columbia.
Embry, Karen & Sarah Juliet Lauro. 2008. “A Zombie Manifesto: The Nonhuman Condition in the Era of Advanced Capitalism.” Boundary 235 (1): 85–108.
First, Mihael. 2018. „Zombiji, tu iza duge: Konstrukcije rodnog identiteta u homoseksualnim zombi filmovima.“ U Nemrtvi: teorije filma o zombijima. Ur. Mihael First, Florijan Krautkremer i Serjoša Vimer, 119–142. Beograd: Filmski centar Srbije.
Freud, Sigmund. 2003. The Uncanny. London: Penguin Books.
Fuko, Mišel. 1989. Predavanja. Novi Sad: Bratstvo jedinstvo.
Gonsalo, Horhe Fernandes. 2012. Filozofija zombija. Beograd: Geopoetika.
Hakola, Outi. 2019. “Zombies, Vampires and Frankenstein’s Monster – Embodied Experiences of Illness in Living Dead Films.” Thanatos 8 (1): 91–119.
Levina, Marina & Diem-My T. Bui (eds). 2013. Monster Culture in the 21st Century. New York: Bloomsbury Academic.
Mandić, Marina. 2018. „Rađanje živih mrtvaca: karakteristike žanra zombi filma i Romerova vizija apokalipse.“ Antropologija 18 (3): 173–190.
Mandić, Marina. 2020. „Karneval užasa: metaforički diskursi zombi šetnje.“ Antropologija 20 (2): 319–330.
Mandić, Marina. 2021. „Zamišljanje epidemije: Antropološka analiza predstava o zaraznim bolestima u popularnoj kulturi na primeru filmova o zombijima.“ Doktorska dis. Filozofski fakultet, Univerzitet u Beogradu.
Mandić, Marina. 2022. „Nemrtvi novi svet: okruženje apokalipse i društveni odnosi usled epidemije zombija.“ Glasnik Etnografskog instituta SANU 70 (1): 197–221.
Mendoza, Marlene & Bill Phillips. 2014. “The Dead Walk.” Coolabah 13: 107–117.
Nixon, Kari. 2016. “Virulence, Postmodern Zombies, and the American Healthcare Enterprise in the Antibiotic Age.“ In The Walking Med: Zombies and the Medical Image, edited by Lorenzo Servitje & Sherryl Vint, 39–53. Pennsylvania: The Pennsylvania University Press.
Nor, F. Rolf. 2018. „Viralna zombifikacija: Kome reći da nismo svi zombiji?“ U Nemrtvi: teorije filma o zombijima. Ur. Mihael First, Florijan Krautkremer i Serjoša Vimer, 313–344. Beograd: Filmski centar Srbije.
Pepperell, Robert. 1995. The Post-human Condition. Exeter: Intellect Books.
Pišev, Marko. 2016. „Horor i zlo.“ Etnoantropološki problemi 11 (2): 327–349.
Schmid, David. 2016. “The Limits of Zombies: Monsters for a Neoliberal Age.” In Zombie Talk: Culture, History, Politics, edited by David R. Castillo, David Schmid, David A. Reilly & John Edgar Browning, 92–107. London: Palgrave Macmillan.
Wald, Priscilla. 2012. “Bio Terror: Hybridity in the Biohorror Narrative, or What We Can Learn from Our Monsters.” In Contagion: Health, Fear, Sovereignty, edited by Bruce Magnusson & Zahi Zalloua, 99–122. Seattle: University of Washington Press.
Vint, Sherryl. 2013. “Abject posthumanism: Neoliberalism, biopolitics, and zombies.” In Monster Culture in the 21st Century: A Reader, edited by Marina Levina & Diem-My T. Bui, 133–146. New York: Bloomsbury Academic.
Wright, Alexa. 2013. Monstrosity: The Human Monster in Visual Culture. New York: Palgrave Macmillan.
Žikić, Bojan. 2010. „Antropologija i žanr: naučna fantastika – komunikacija identiteta.“ Etnoantropološki problemi 5 (1): 17–34.
Žikić, Bojan. 2016. „Užasnutost i opčinjenost večitim telom: mumija u ranoj horor književnosti.“ Etnoantropološki problemi 11 (1): 373–392.
Žikić, Bojan. 2019. „Konstruisanje Drugosti kao mizantropičan postupak: Primer televizijske serije ‘Metalna Zvezda’.“ Antropologija 19 (2): 9–35.
Sources:
The Return of the Living Dead (Povratak živih mrtvaca). 1985. Directed by Dan O’Bannon. Cinema 84, Fox Films.
The Walking Dead (Okružen mrtvima). 2010–2022. Created by Frank Darabont. AMC.
<https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/1153>.
Датум приступа: 17 jan. 2025