Двапут рођени бог. Преосмишљавање мита у Еурипидовим Баханткињама

ДОИ: https://doi.org/10.2298/GEI2301021P УДК 7.046.1:821.14'02-21.09 Оригинални научни рад

  • Jelena Pilipović Катедра за општу књижевност и теорију књижевности Филолошки факултет, Универзитет у Београду
    abaridovastrela@gmail.com

Сажетак




Оглед испитује мит о Дионисовом двоструком рођењу као скривену семан­тичку осу Баханткиња, полазећи од хипотезе да значај овог наратива на­дилази поетски контекст у коме се находи и да представља важан степе­ник у преосмишљавању појма мита, до кога долази на врхунцу полисне културе. Дошавши у Тебу да докаже своју божанску природу и истинитост Зевсовог очинства, Дионис ће у стиху којим се трагедија отвара, пре него што изговори своје име, себе одредити као „дете Зевсово“, док у епилошкој епифанији о себи говори као о „божанском роду“. Ни Дионисова божан­ска природа, ни Зевсово очинство у трагедији се не доказују експлицитно, већ само имплицитно – способношћу младог бога да разглоби људски ум, разум, разумско хтење, чиме се потврђује и оснажује сфера оноразумског, којој мит остаје чврсто присаједињен. Оглед настоји да покаже како упра­во у томе лежи Еурипидов одлучни допринос трансформацији појма ми­та, која је обележила европску повест идеја.


Кључне речи: мит, божанска природа, епифанија, Дионис, Еурипид




Reference

Barthes, Roland. 1957. Mythologies. Editions du Seuil. Paris.
Beckman, Gary. 2011. “Primordial Obstetrics – The Song of Emergence (CTH 344)”. In Hethitische Literatur Überlieferungsprozesse, Textstrukturen, Ausdrucksformen und Nachwirken Akten des Symposiums vom 18. bis 20. Februar 2010 in Bonn, eds. Manfred Hutter & Sylvia Hutter­Braunsar, 25–33. Münster: Ugarit Verlag.
Bernabé, Alberto. 2013. “L’epiteto εἰραφιώτης e la legitimità di Dioniso”. In Studium Sapientiae. Atti della giornata di studi in onore di Giulia Sfameni Gasparro, eds. A. Cosentino, M. Monaca, 57–73. Soveria Manelli, Rubbettino editore.
Bremmer, Jan N. 2013. “Walter F. Otto’s Dionysos (1933).” In Redefining Dionysos, eds. Alberto Bernabé, Miguel Herrero de Herrero de Jáuregui, Ana Isabel Jiménez San Cristóbal & Raquel Martín Hernández, 4–22. Berlin: de Gruyter.
Calame, Claude. 2008. Sentiers transversaux. Entre poétiques grecques et politiques contemporaines. Grenoble: Editions Millon.
Chantraine, Pierre. 2009. Dictionnaire étymologique de la langue grecque. Paris. Clay, Diskin. “The Theory of the Literary Persona in Antiquity“, Materiali e discussioni per l’analisi dei testi classici, no. 40, 1998, pp. 9–40.
Collins, D. 1999. “Hesiod and the Divine Voice of the Muses”. Arethusa 32/3:241–62
Corey, David. “Prodicus: Diplomat, Sophist аnd Teacher оf Socrates.” History of Political Thought, vol. 29, no. 1, 2008, pp. 1–26.
Corti, Carlo. 2007. “ The So­Called ‘Theogony’ or ‘Kingship in Heaven’. The Name of the Song“. SMEA 49, 109–121.
Derrida, Jacques. 1972. Marges – de la philosophie. Paris, Les Éditions de Minuit. Dodds, E.R. 1960. Euripides’ Bacchae. Oxford University Press.
Dods, E. R. 2005. Grci i iracionalno. Prev. B. Gligorić. Beograd.
Henrichs, Albert.1984. “ The Sophists and Hellenistic Religion: Prodicus as Spiritual Father of thе Isis Aretologies“, Harvard Studies 88, 139–158
Galimberti, Umberto. 2018. Mitovi našeg vremena. Prev. M. Žiberna. Sremski Karlovci – Novi Sad.
Gill, C. 1993. “Plato on Falsehood – Not Fiction”, In Lies and Fiction in the Ancient World, eds. C. Gill, T. P. Wiseman, 38–87. Exeter.
Janko 2001: Richard Janko, “The Derveni Papyrus, (Diagoras of Melos Apopyrgizontes logoi?): a new translation”. Classical Philology 96: 1–30.
Jáuregui, Miguel Herrero de. 2013. “Dionysos in the Homeric Hymns: the Olympian Portrait of the God”. In Redefining Dionysos, eds. Alberto Bernabé, Miguel Herrero de Herrero de Jáuregui, Ana Isabel Jiménez San Cristóbal & Raquel Martín Hernández, 235–249. Berlin: de Gruyter.
Kahn, Charles H. 1997. “Greek Religion and Philosophy in the Sisyphus Fragment.” Phronesis 42 (3): 247–262.
Liddell, Henry George ­ Scott, Robert. 1940. A Greek-English Lexicon. Revised and augmented throughout by Sir Henry Stuart Jones with the assistance of Roderick McKenzie. Oxford. Clarendon Press. http://www.perseus.tufts.edu/ hopper/text?docPerseus%3Atext%3A1999.04.0057%3Aentry%3Dti%2Fktw
Marquardt, Patricia Ann. 1982. “The Two Faces of Hesiod’s Muse”. Illinois Classical Studies 7 (1): 1–12
Morris , S. P. 2001. “Potnia Aswiya: Anatolian Contributions to Greek Religion.” In POTNIA. Deities and Religion in the Aegean Bronze Age (Aegeum 22), eds. Robert Laffineur & Robin Hägg, 423–434. Liège.
Most, G. 2012. “Plato’s Exoteric Myths”. In Plato and Myth. Studies on the Use and Status of Platonic Myths. eds. C. Collobert, P. Destrée & F. J. Gonzales, 13–24. Leiden­Boston.
Obbink, Dirk. 1997. “Cosmology as Initiation vs. the Critique of Orphic Mysteries”. In Studies on the Derveni Papyrus, eds. André Laks & Glenn W. Most, 39–54. Oxford: Clarendon Press.
Petridou, Georgia. 2015. Divine Epiphany in Greek Literature and Culture. Oxford.
Pilipović, Jelena. 2014. Dijaloško čitanje Sapfine poezije. Beograd: Filološki fakultet – Naučna KMD.
Pilipović, Jelena. 2016. Ka lepoti. Erotološko čitanje Sapfine poezije. Novi Sad: Akademska knjiga.
Pilipović, Jelena. 2020. Vrt od slova. Platonova misao i Vergilijeva idilična poezija. Beograd: Službeni glasnik – Filološki fakultet.
Pilipović, Jelena. 2021. „Dea ex profundis. Božansko dejstvovanje u Euripidovoj tragediji Herakle“, Zbornik Matice srpske za jezik i književnost 69 (3): 567–585.
Rowe, C. 1999. “Myth, History, and Dialectic in Plato’s Republic and Timaeus-Critias”. In From Myth to Reason? Studies in the Development of Greek Thought, ed. Richard Buxton, 251–262. Oxford.
Singer, I. 2008. “Purple­Dyers in Lazpa.” In Anatolian Interfaces: Hittites, Greeks, and Their Neighbours. Proceedings of an International Conference on Cross-Cultural Interaction, September 17-19, 2004, eds. B.­J. Collins , M. Bachvarova & I. Rutherford. Oxford.
Sistakou, Evina. 2014. “Reading the Authorial Strategies in the Derveni Papyrus“. In: Poetry as Initiation: The Center for Hellenic Studies Symposium on the Derveni Papyrus, eds. Ioanna Papadopoulou & Leonard Muellner. Washington: Center for Hellenic Studies.
Veyne, Paul. 1976. Le Pain et le Cirque. Sociologie historique d’un pluralisme politique. Paris.
Versnel, Henk S. 2011. “Heis Dionysos! – One Dionysos? A Polytheistic Perspective”. In: A Different God? Dionysos and Ancient Polytheism, ed. R. Schlesier, 23–46. Berlin.
West, Martin L. 2007. Indo-European Poetry and Myth. Oxford: Oxford University Press.
Whitmarsh, Tim. 2014. “Atheistic Aesthetics: The Sisyphus Fragment, Poetics аnd the Creativity of Drama.” The Cambridge Classical Journal 60: 109–126
Yunis, H. 1988. A New Creed – Fundamental Religious Beliefs in the Athenian Polis and Euripidean Drama. Gottingen.

Sources:
Euripides. 1913. Euripidis Fabulae. Gilbert Murray, еd. Oxford University Press. Hesiod. The Homeric Hymns and Homerica. 1914. Hugh G. Evelyn­White, ed. Harvard University Press.
Le Papyrus de Derveni. 2003. Traduit et presenté par Fabienne Jourdan. Paris - Les Belles Lettres.
Perseus Collection – Greek and Roman Materials http://www.perseus.tufts.edu/
Објављено
30.05.2023.
Како цитирати
PILIPOVIĆ, Jelena. Двапут рођени бог. Преосмишљавање мита у Еурипидовим Баханткињама. Гласник Етнографског института САНУ, [S.l.], v. 71, n. 1, p. 21-44, may 2023. ISSN 2334-8259. Доступно на:
<https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/1056>.
Датум приступа: 29 may 2024