Од алијенације до ироније: критичке студије филма и киничка субверзија у домаћем филму

ДОИ: https://doi.org/10.2298/GEI2202177S УДК 791(497.11) Оригинални научни рад

  • Marina Simić Факултет политичких наука универзитета у Београду
    marina.simic@fpn.bg.ac.rs
  • Miloš Ničić Факултет политичких наука универзитета у Београду
    milos.nicic@fpn.bg.ac.rs

Сажетак




Циљ овог рада је двојак. С једне стране, у њему се разматра однос политичке теорије и студија филма и преиспитују основе за настанак критичких сту­дија филма и њихову савремену трансформацију. Са друге стране, у раду се разматра употреба киничке субверзије и ироничне апропријације за разуме­вање друштвене стварности и политике у филмовима југословенског црног таласа и савременом српском филму. Нове форме популарне апропријације филмског наслеђа показују начине на који су се и филм и критичке студије филма одвојиле од алитесеровски инспирисане друштвене критике, према са­ временим идејама киничке апропријације и ироније као друштвене критике.


Кључне речи: политичност филма, иронија, киничка субверзија, црни талас, Желимир Жилник




Reference

Althusser, Louis. 1970. “From Capital to Marx’s Philosophy.“ In Reading Capi­tal, eds. Etienne Balibar & Louis Althusser, 11–69. London: New Left Books.
Badiou, Alain. 2016. Metafizika stvarne sreće. Zagreb: Kulturtreger.
Carroll, Noël. 1982. “Address to the Heathen.“ October 23: 89–163.
Cross, Andrew. 1998. “Neither Either nor Or: The Perlis of Reflexive Irony.“ In The Cambridge Companion to Kierkegaard, eds. Alastair Hannay & Gordon Daniel Marion, 125–153. Cambridge: Cambridge University Press.
De Certeau, Michel. 1988. The Practice of Everyday Life. Berkeley: University of California Press.
Delez, Žil & Feliks Gatari. 1990. Kapitalizam i šizofrenija: Anti­Edip. Sremski Karlovci: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića.
Dornfeld, Barry. 1998. Producing Public Television. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Dyer, Richard. 1992. Only Entertainment. London and New York: Routledge.
Đorđević, Jelena. 2009. Postkultura. Beograd: Clio.
Džejmson, Frederik. 2008. „Postmodernizam: ili kulturna logika kasnog kapi­talizma“. U Studije kulture, ur. Jelena Đorđević, 428–489. Beograd: Službe­ni glasnik.
Farthing, Rys. 2010. „The Politics of Youthful Antipolitics: Representing the ‘Is­sue’ of Youth Participation in Politics.“ Journal of Youth Studies 13 (2): 181– 195. GEFF 69. 1970. “GEFF 69 Festival, RANS Moša Pijade, Zagreb; Stari grad, Sisak, 1.4. – 4.4.1970.“ https://thisisadominoproject.org/geff­69­1970/ (pristupljeno 20. 6. 2022).
Goulding, Danile. 2002. Liberated Cinema: The Yugoslav Exeprince 1945–2001. Bloomington Indiana: Indiana University Press.
Greenberg, Jessica. 2010. “There’s Nothing Anyone Can do About It“: Participa­tion, Apathy, and ’Successful’ Democratic Transition in Postsocialist Serbia.“ Slavic Review 69 (1): 41–64.
Hercfeld, Majkl. 2004. Kulturna intimnost: socijalna poetika u nacionalnoj drža­ vi. Beograd: Biblioteka XX vek.
Higgie, Rebecca. 2014. “Kynical Dogs and Cynical Masters: Contemporary Sat­ire, Politics, and Truth­-Telling.“ Humor 27 (2): 183–201.
James, Wendy. 1988. The Listening Ebony: Moral Knowledge, Religion, and Pow­er among the Uduk of Sudan. Oxford: Calredon Press.
Jameson, Fredrick. 1971. Marxism and Form: Twentieth Century Dialecital Tho­eries of Literature. Princeton – New Jercy: Princeton University Press.
Jansen, Stef. 2000. “Victims, Underdogs and Rebels: Discursive Practices of Re­sistance in Serbian Protest.“ Critique of Anthropology 20 (4): 393­419.
Jevremović, Petar. 2000. Lakan i psihoanaliza. Beograd: Plato.
Jončić, Petar. 2002. Filmski jezik Želimira Žilnika. Beograd: Studentski kulturni centar.
Kierkegaard, Søren. 1997. Concluding Unscientific Postscript to “Philosophical fragments”. Macon, Ga: Mercer University Press.
Kovačević, Filip. 2010. Lakan u Podgorici: ciklus predavanja. Podgorica: Centar za građansko obrazovanje.
Lenin, V. I. 1922. “Directives on the Film Business“ https://www.marxists.org/archive/lenin/works/1922/jan/17.htm (pristupljeno 20. 6. 2022).
Levi, Pavle. 2009. Raspad Jugoslavije na filmu. Beograd: Biblioteka XX vek.
Lazarević Radak, Sanja. 2016. „Jugoslovenski Crni talas i kritički diskurs: pre­ispitivanje prošlosti, kritika sadašnjosti i anticipiranje krize“. Etnoantro­pološki problemi 11 (1): 497–518.
Metz, Christian. 1979. “The Cinematic Apparatus as Institution: An Interview wit Christian Metz.“ Discourse: Journal for Theoretical Studies in Media and Culture 3: 7–38.
Petrović, Tanja. 2018. “Political Parody and the Politics of Ambivalence.“ Annu­al Review of Anthropology 47: 201–216.
Pippin, Robert. 2011. “Agency and Fate in Orson Welles’s The Lady from Shang­hai.“ Critical Inquiry 37: 214–44.
Rushton, Richard. 2011. The Reality of Film: Theories of Filmic Reality. Man­chester: Manchester University Press.
Ruhston, Richard. 2013. The Politics of Hollywood Cinema: Popular Film and Contemporary Political Theory. New York: Palgrave Macmillan.
Said, Edvard. 2002. Kultura i imperijalizam. Beograd: Beogradski krug.
Simić, Marina. 2014. Kosmopolitska čežnja: etnografija srpskog postsocijalizma. Beograd: Centar za studije kulture FPN.
Simić, Marina. 2017. „Muzealizacija socijalističkog nasleđa: preliminarna antro­pološka analiza Muzeja istorije Jugoslavije“. Genero 21: 117–135.
Sloterdijk, Peter. 2008. Kritika ciničnog uma. Podgorica: CID.
Spitulnik, Debra 1993. “Anthropology and the Mass Media.“ Annual Review of Anthropology 22: 293–315.
Velisavljević, Ivan. 2017. “Against Capitalism from the Stalinist Cellar: The Bal­kan Spy in the Post­-Yugoslav Context.“ In The Cultural Life of Capitalism in Yugoslavia: (Post)Socialism and Its Other, eds. Dijana Jelačam, Maša Kolano­ vić & Danijela Lugarić, 159–172. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan.
Vojnović, Miljan. 2015. „Odnos filmskih i socijalnih uloga u dokudrami na primeru rediteljske metodologije Želimira Žilnika“. Zbornik radova Akademije umetnosti 3: 23–35.
Wollen, Peter. 1985. “Godard and Counter Cinema: Vent d’Est. In Movies and Methods Volume II.“, ed. Bill Nichols, 500–509. Berkeley – Los Angeles, CA – London: University of California Press.
Živković, Marko. 2007. “’Mile versus Transition’: A Perfect Informant in the Slushy Swamp of Serbian Politics?“ Social Identities 13 (5): 597–610.
Želimir Žilnik. nd. “Žurnal o omladini na selu, zimi.” https://www.zilnikzelimir.net/sr/zurnal­o­omladini­na­selu­zimi (pristupljeno 20. 6. 2022).
Žižek, Slavoj. 1992. Enjoy Your Symptom!: Jacques Lacan in Hollywood and Out. New York – London: Routledge.
Žižek, Slavoj. 2002. For they know not what they do: Enjoyment as a Political Factor. London: Verso.
Žižek, Slavoj. 2007. “Robespierre, or the ’Divine Violence’ of Terror.“ In Virtue and Terror, eds. Jean Ducange, John Howe & Slavoj Žižek, vii–xxxix. Lon­don – New York: Verso.
Žižek, Slavoj. 2009. The Sublime Object of Ideology. London: Verso.
Објављено
30.09.2022.
Како цитирати
SIMIĆ, Marina; NIČIĆ, Miloš. Од алијенације до ироније: критичке студије филма и киничка субверзија у домаћем филму. Гласник Етнографског института САНУ, [S.l.], v. 70, n. 2, p. 177–198, sep. 2022. ISSN 2334-8259. Доступно на:
<https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/1029>.
Датум приступа: 26 apr. 2024