Верска настава у Србији – двадесет четири године после враћања у образовни систем
ДОИ: https://doi.org/10.2298/GEI2503251R УДК: 37.016:271.222(497.11) Оригинални научни рад
Апстракт
Процес ревитализације религије претходио је враћању верске наставе у образовни систем Србије. После полувековног изгнанства Српска православна црква је изашла у јавни простор. Конфесионална верска настава враћена је као факултативни предмет у наш образовни систем (2001/2). Већ следеће школске године (2002/3) веронаука и грађанско васпитање постали су обавезни изборни предмети. Данас, после двадесет четири године њиховог присуства, и даље су актуелна спорења око статуса који треба да имају ови предмети, чему је допринело њихово преименовање из изборног предмета у изборни програм 2017. године. После трагичних догађаја у ОШ „Владислав Рибникар” маја 2023. године, најављена је измена Закона о основима система образовања и васпитања. Овим ће се верској настави вратити статус изборног предмета, а вероучитељи ће моћи да закључују уговор о раду на неодређено време. У другом делу рада износимо резултате емпиријског истраживања о ставовима ученика 4. разреда две средње школе у Београду: Математичке гимназије и Геолошке и хидрометеролошке школе који похађају часове веронауке. Циљ истраживања је био да сазнамо да ли ученици познају и практикују верске обичаје и ритуале; Који је био мотив њиховог опредељења за похађање верске наставе; Да ли су испуњена њихова очекивања овим предметом? Истраживање је било проведено априла 2023. године на случајном узорку од 93 ученика. Резулати истраживања су потврдили нашу претпоставку да ће се одговори разликовати и по школама и по полу.
Кључне речи: верска настава у школи, Српска православна црква, вероучитељи, ставови средњошколаца, Србија
##plugins.themes.default.displayStats.downloads##
Референце
Aleksov, Bojan. 2004.Veronauka u Srbiji. Niš: Jugoslovensko udruženje za naučno istraživanje religije.
Blagojević, Mirko. 2002. „Verska nastava u državnim školama kao indikator de(kontra)ateizacije društva: slučaj pravoslavlja” U: Religija, veronauka, tolerancija, prir. Zorica Kuburić, 45-50. Novi Sad: CEIR.
Bigović, Radovan. 2000. Crkva i društvo, Beograd: Hilandarski fond pri Bogoslovskom fakultetu SPC.
Ðorđević, Dragoljub B., Todorović, Dragan.1999. Mladi, religija, veronauka, Beograd:AGENA, Niš: KCC.
Janković, Miloš.1952. Škola i religija. Beograd: Narodna knjiga.
Kodelja, Zdenko. 2002. Laička škola pro et contra, Beograd: XX vek.
Krstić, Zoran. 2012. Pravoslavlje i modernost: teme praktične teologije. Beograd: Službeni glasnik.
Kuburić, Zorica. 2011. „Verska nastava u Srbiji – deset godina posle vraćanja u obrazovni sistem” U: Religioznost u Srbiji 2010: istraživanja religioznosti građana Srbije i njihovog stava prema procesu evropskih integracija. prir. Andrijana Mladenović, 97–107. Beograd: Hrišćanski kulturni centar: Centar za evropske integracije: Fondacija Konrad Adenauer.
Maksimović, Iskra. 1998. „Religijsko obrazovanje i nastava religije u državnim školama u Evropi” Nastava i vaspitanje, (4): 717–727.
Radisavljević-Ćiparizović, Dragana. 2006. Religioznost i tradicija: vezanost za religiju i crkvu u Srbiji na raskršću milenijuma. Beograd: Institut za sociološka istraživanja Filozofskog fakulteta.
Radisavljević-Ćiparizović, Dragana. 2011. „Religioznost građana Srbije i njihov odnos prema EU: sociološki ugao” U: Religioznost građana Srbije i njihov odnos prema prema procesu Evropskih integracija, prir. Jelena Jablanov Maksimović, 25–42. Beograd: Hrišćanski kulturni centar: Centar za evropske studije: Fondacija Konrad Adenauer.
Radisavljević-Ćiparizović, Dragana, Mitrić, Siniša. 2023. „Religious education in Serbia today: the attitudes of students towards religious education in two secondary schools in Belgrade : abstract“. U: Religious education and religiosity of young people (Annual International Scientific Conference) : book of Abstracts, prir. Mirko Blagojević, 22, Belgrade: Institute od social scences; Novi Sad: CEIR.
Todorović, Dragan, Đorđević Dragoljub B., Kuburić Zorica. 2024.„Veronauka u srpskim školama od 1990. do danas (razlozi uvođenja, aktuelno stanje i perspektive) = Religious catechism in serbian schools since 1990 until today (reasons for implementation, current situation and perspectives)”. Sociološki pregled., 58, (2): 402–434.
Šušnjić, Đuro. 1998. Religija.2.: Značenje, teorije preplitanja, susreti: Beograd: Čigoja štampa.
Vrcan, Srđan. 2001. Vjera u vrtlozima tranzicije. Split: Glas Dalmacije - revija Dalmatinske akcije.
Vukomanović, Milan. 2001. Sveto i mnoštvo. Beograd: Čigoja štampa.
Zukorlić, Muharem. 2003. “Diskusija sa okruglog stola” U: Demokratija i religija, prir. Goran Bašić i Silvio Devetak, 58-59. Beograd; Maribor: Centar za istraživanje etniciteta; ISCOMET.
Sources:
https://www.tvhram.rs/vesti/drustvo/2977/ekspertska-izlaganja-znacaju-mestu-verske-nastave-srbiji (objavljeno 4.11.2021, pristupljeno 4.6.2024).
http://arhiva.spc.rs/eng/node/88471.html (objavljeno 22.12.2021, pristupljeno 4.6.2024).
https://spc.rs/obnovljen-rad-komisije-vlade-srbije-za-versku-nastavu-u-skolama/#(objavljeno 29.8.2023, pristupljeno 2.10.2024).
https://www.mpravde.gov.rs/tekst/834/crkve-i-verske-zajednice.php (pristupljeno 4.6.2024).
https://youtube.com/watch?v=GpTwseqZpHo&=253s (pristupljeno 2.10.2024).
##submission.downloads##
Објављено
Број часописа
Рубрика
Лиценца
Сва права задржана (c) 2025 ГЛАСНИК ЕТНОГРАФСКОГ ИНСТИТУТА САНУ

Овај рад је под Creative Commons Aуторство-Nекомерцијално-Без прераде 4.0 Интернационална лиценца.