Историјска традиција у домаћој жанровској књижевности

UDK: 821.163.41.09:008

Сажетак

Циљ овог рада јесте мотивска анализа двеју приповедака које припадају корпусу домаће научнофантастичне књижевности, при чему се посебан акценат ставља на оне мотиве који у наративној структури приповедака представљају транспозицију елемената „историјске традиције“. Реферишући на социокултурни миље у Србији у последњих двадесет година, пре свега имам у виду захуктали процес ретрадиционализације, за овај период веома карактеристичан, и – са тим у вези – „употребу традиције“ схваћену као „процес у оквиру кога се елементи традиције исецају из свог основног контекста и користе за остваривање циљева који им по себи нису иманентни“. Употреба наведених мотива биће тумачена у контексту њихове трансформације и реконтекстуализације, у односу на друштвену реалност културе у којој ова књижевност настаје


У овом раду полазим од претпоставке да је жанровска књижевност заснована на извесном „културном капиталу“, који је заједнички унутар комуникацијског ланца аутор – читалац. То се превасходно односи на ону врсту „крутости“, иманентне жанру, која се одражава у „прећутном“ знању реципијента о томе да чита оно што очекује. Та (по)дељена значења, заправо, представљају основни конституент који омогућава да се жанр идентификује као поткултура у оквиру дате културе, у овом случају – оне коју уобичајено називамо популарном. Оно што, међутим, феномен чини још интересантнијим за антрополошко испитивање јесте чињеница да сама „крутост“ жанровске форме, наизглед парадоксално, омогућава константно учитавање нових значења, која реципијент, с обзиром на базично и априорно (прећутно) културно разумевање које у оквиру жанра поседује, инкорпорира у сопствену концептуалну мапу. На тај начин се врши трансфер културних значења на линији аутор пошиљалац ('заробљеник' сопственог времена и продукт друштва у којем пише) – читалац реципијент (такође 'заробљеник' и продукт друштва, али и конституисан у оквиру жанра, односно поткултуре којој 'припада').


На основу анализиране грађе може се закључити да кључне речи које повезују представе које се у овом контексту стварају јесу страх од губитка (националног) идентитета и стратегија отпора према ономе ко, претпостављено, тај идентитет жели да „отме“. У том смислу, повратак у „историјску традицију“ има за циљ управо преиспитивање појединих модела које нам прошлост нуди и, уз позивање на њихов несумњиви ауторитет, одабир оних историјских узора који су, у овом дискурсу, проблем опстанка на „позорници нација“ успешно решили. Мотиви из „историјске традиције“, кроз овакву жанровску реинтерпретацију, имају искључиво функцију потврђивања доминатног јавног говора краја осамдесетих и почетка деведесетих година прошлог века, нудећи пожељне моделе за актуелни друштвенополитички тренутак.


Кључне речи: жанровска књижевност, научна фантастика, традиција, национални идентитет, страх

Reference

Jakšić Zoran, Jeka, Tamni vilajet II, Znak Sagite, Beograd 1987.
Миловановић Миодраг, Равнодушност црвеног сунца, Либер, Часопис за
уметност, културу и књижевност 4, Београд, новембар/децембар 2007.
Објављено
02.10.2018.
Како цитирати
(SERBIA), Ivan Đorđević. Историјска традиција у домаћој жанровској књижевности. Гласник Етнографског института САНУ, [S.l.], v. 56, n. 2, p. 99-115, oct. 2018. ISSN 2334-8259. Доступно на:
<https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/560>.
Датум приступа: 26 apr. 2024
Број часописа
Секција
Научни радови