The Art of Icon in Serbia from the 1990s to the Present: Tradition, Traditions, and Innovations
DOI: https://doi.org/10.2298/GEI2503177M UDC: 271.222-526.62”199/”(497.11) Original research paper
Abstract
This article examines the development of contemporary Orthodox sacred painting in Serbia. Much more than historical facts about the authors and their works, the following discussion focuses on identifying and analysing the stylistic development that characterises this extremely productive but still under-researched area of contemporary visual art. In this way, the reader is familiarised with the logic of the development of a dynamic and vital art scene that has evolved over the period under study from a distanced, utilitarian copying of mediaeval models, through a deep, authentic understanding and revival of the visual language of Byzantine painting, to various possibilities of creative visual and poetic reinterpretation of tradition through interaction with the widest cultural environment.
Keywords: icon-painting, wall painting, style, tradition, restauration, interpretation
Downloads
References
Ćeranić, Jelena. 2020. „Od sabranja do osnivanja.” U Visoka škola – Akademija Srpske Pravoslavne Crkve za umetnosti i konservaciju 1993–
2021, prir. Darko Stojanović, 33–35. Beograd: Visoka škola – Akademija Srpske Pravoslavne Crkve za umetnosti i konservaciju.
Davydov, Philip. 2016. “Interview with Serbian Iconographer Todor Mitrovic: On the Dialogue Between the Sacred and Secular Arts.”
Orthodox Arts Journal, March 3, 2016. https://orthodoxartsjournal.org/interview-with-todor-mitrovic/
Džalto, Davor, prir. 2014. Svetlost ikone. Izložba savremenog srpskog ikonopisa. Beograd: Institut za studije kulture i hrišćanstva.
Freeman, Evan. 2018. “Flesh and Spirit: Divergent Orthodox readings of the iconic body in Byzantium and the twentieth century.” In Personhood
in the Byzantine Christian Tradition: Early, Medieval, and Modern Perspectives, ed. Alexis Torrance & Symeon Paschalidis, 137–160. London: Routledge.
Jovanović, Zoran M. 2011. Vizantina u savremenoj srpskoj umetnosti. Beograd: Službeni glasnik.
Justiniano, Silouan. 2020. “The Autonomy of the Icon: Converging Aesthetics in Early Modernism.” Živopis 9: 70–127.
Lazarev, Viktor N. 2004. Istorija vizantijskog slikarstva. Beograd: Brimo.
Matić, Miljana. 2019. „Radovi oca Tihona.” U Duhovno i kulturno nasleđe Manastira Studenice: drevnost, postojanost, savremenost, prir. Miodrag Marković, 466–474. Beograd: SANU – Manastir Studenica.
Milovanović, Dušan 1995. Savremena pravoslavna srpska umetnost. Beograd: Muzej primenjene umetnosti.
Mitrović, Todor & Slavica Lazić. 2011. „‘Za autentičnu crkvenu umetnost’ – Povodom izložbe ikona Todora Mitrovića (intervju).” Pravoslavlje
1067: 28–30.
Mitrović, Todor. 2008. „Ikona u veku svoje manuelne reprodukcije.“ Ikonografske studije 2: 305–316.
Mitrović, Todor. 2009. „Raskrsnica kontinuiteta: Crkveno slikarstvo i dominacija u kulturi.” Živopis 3: 91–96.
Mitrović, Todor. 2014. „Hipervizantijski paradoks: Zašto je moguće/potrebno govoriti o stilu savremenog crkvenog slikarstva u Srbiji?” U Religija, religioznost i savremena kultura. Od mističnog do (i) racionalnog i vice versa (Zbornik Etnografskog instituta 30), prir. Aleksandra Pavićević, 87–103. Beograd: SANU.
Pajkić, Predrag. 1984. „Mauzolej na Oplencu.” Saopštenja 16: 221–234.
Popović, Bojan. 2022. Galerija Fresaka u Beogradu. Beograd: Narodni muzej Srbije.
Skliris, Stamatis. 1992. „Od portreta do ikone.” Beseda 2 (3-4): 209–235.
Skliris, Stamatis. 2005. U oglegalu i zagonetki. Beograd: Pravoslavni Bogoslovski fakultet Univerziteta u Beogradu.
Stanišić, Ranka. 2007. „Stopama starih majstora.” Nacionalna revija ’Srbija’ 1 (4): 78–81.
Stojanović, Darko, prir. 2020. Visoka škola – Akademija Srpske Pravoslavne Crkve za umetnosti i konservaciju 1993–2021. Beograd: Visoka škola
– Akademija Srpske Pravoslavne Crkve za umetnosti i konservaciju.
Tomić, Irina. 2016. „Vizantijsko nasleđe u srpskoj modernoj umetnosti.” U Zamišljanje prošlosti i recepcija srednjeg veka u srpskoj umetnosti
XVIII–XXI veka, prir. Lidija Merenik, Vladimir Simić & Igor Borozan, 149–168. Beograd: Srpski komitet za vizantologiju.
Zias, Nikos. 1993. Photis Kontoglou: Painter. Athens: Commercial Bank of Greece.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 ГЛАСНИК ЕТНОГРАФСКОГ ИНСТИТУТА САНУ

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.