%A Ranković, Sanja %D 2021 %T Читање музичких искустава жена из Горе %K %X Етнички идентитет становника Горе формиран је у вишевековном временском континууму, у оквиру кога је дошло до верске конверзије (са православља на ислам). На тај начин је створена специфична културна матрица базирана на континуираном прожимању различитих утицаја и дубоко омеђена патријархалним вредностима и верским регулама у којима је улога жене везана за кућу и рађање деце. У том смислу је и „музичко понашање“ жена усклађено са општеприхваћеним нормама које су пожељне у горанској средини. Етномузиколошка проучавања музичкофолклорног наслеђа Горе, од средине прошлог века до данас, откривају улогу жена у процесу успостављања континуитета раритетних форми традиционалног певања у приватном, полуприватном (локално детерминисаном) и јавном простору. Сагледавањем резултата теренских испитивања у матичном подручју и у Београду, дефинишу се она музичка искуства која су окренута не само ка сопственој заједници, већ представљају промоцију горанске културе у ширим оквирима. Компарацијом позиције казивачица у различитим временским и просторним перспективама сагледава се њихов значај у процесу очувања и популарисања традиционалног певања које је, уједно, спона са Другима и „материјализација“ идентитета ове етничке групе. Кључне речи: жене, Гора, Горанци, музичка искуства, приватни, полу-приватни и јавни простор %U https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/928 %J Гласник Етнографског института САНУ %0 Journal Article %P 613–639%V 68 %N 3 %@ 2334-8259 %8 2021-01-20