@article{GEI SANU, author = {Stanislava Barać}, title = { Мiddlebrow култура и женска еманципација у романескном опусу Љубице П. Радоичић}, journal = {Гласник Етнографског института САНУ}, volume = {72}, number = {3}, year = {2024}, keywords = {}, abstract = {У овом раду поступно се сагледава еволуција романескног опуса Љубице П. Радоичић (1914–1991), који чине романи Крв се буди (1932), Дана Рачић (1938) и Једноспратне куће (1954). Ослањајући се на једина три претходна истраживања везана за живот и романе ауторке, једно биографско и два жанровско-рецепцијска, те на теоријске закључке Јелене Милинковић о роману као привилегованом жанру за обликовање женске субјективности у међуратној епохи, рад најпре указује на еманципаторски потенцијал али и атипичну позицију сваког од наведених романа у оквиру актуелне романескне продукције у тренутку објављивања. Рад то чини с обзиром на атипичност главне јунакиње, као и атипичност еманципаторског дискурса, те атипичност приповедног стила у односу на доминантно схватање дихотомије између високе и популарне књижевности. Циљ рада је и да одреди позицију сваког од романа у односу на поджанрове који су инспирисали ауторку: љубавни, сентиментални, женски образовни роман, фељтонистички авантуристички и породични натуралистички роман. У коначном, циљ рада је да одговори на питање да ли, постављени у интернационални и транснационални контекст, ови романи ипак припадају одређеном типу књижевности, и у том смислу отвара расправу о постојању middlebrow књижевности и културе у југословенском контексту. Кључне речи: еманципација жена, девојачка култура, Љубица П. Радоичић (1914–1991), постајање романописатељком, концепт осредње културе}, issn = {2334-8259}, pages = {171–200}, url = {https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/1151} }