Урбани простор као музичка сцена: београдске приче

ДОИ: https://doi.org/10.2298/GEI2001095B УДК 316.334.56:39:78(497.11) Оригинални научни рад

Сажетак

Посматрано у дијахронијској перспективи, улични музичари представљају једну од карактеристика градског живота глобално. У фокусу интерeсовања овог истраживања налазе се музичке праксе на београдским улицама у последње четири деценије. Улица се посматра као својеврсна алтернативна музичка сцена. Својим активностима музичари доприносе изграђивању идентитета града, уједно утичући на пролазнике који са њима долазе у контакт. У раду се анализирају проблеми са којима се суочавају улични музичари, као и утицаји различитих друштвених фактора на њихову активност и жанровску опредељеност. Посебно се разматра појава музичара који на улици изводе дела класичне музике као својеврсни бунт против неукуса.
Кључне речи: улични музичари, Београд, улична музичка сцена

Reference

Adam, Jonathan. 2018. Street Music, City Rhythms. The urban soundscape as heard by street musicians. Master’s thesis. Uppsala: Institutionen för musikvetenskap.
Aksić, Nina V. 2017. “Musical picture of Knez Mihailova street as a Part of Belgrade’s Identity. Musical Diversity as a Belgrade’s Brand.ˮ Papers in Ethnology and Anthropology n. s. 28(17): 89–108.
Bojanin, Stanoje. 2005. Zabave i svetkovine u srednjovekovnoj Srbiji od kraja XII do kraja XV veka. Beograd: Istorijski institut i Službeni glasnik.
Canter, David. 1988. “Action and Place: An Existential Dialectic.ˮ In Ethnoscapes: Environmental Perspectives, eds. D. Canter, M. Krampen & M. Stea, 1–17. Hampshire: Gower: Aldershot.
Del Sordo, Federico. 2005. Sociologia Della Musica Urbana: Artisti Di Strada a Roma. Meltemi.Edu. Roma: Meltemi.
Golemović, Dimitrije O. 2008. Pjevanje uz gusle. Beograd: Srpski genealoški centar.
Đorđević, Tihomir. 1984. „Cigani i muzika u Srbiji. “ U Naš narodni život, tom 3, knj. 7, 32–40. Beograd: Prosveta.
Kouzas Georgios. 2017. “Street Musicians, Artistic Practices and Survival Strategies: An Ethnographic Example (Dionysiou Areopagitou Street, Athens).ˮ Papers in Ethnology and Anthropology n. s. 28(17): 25–42.
Lajić Mihajlović, Danka. 2014. Srpsko tradicionalno pevanje uz gusle. Guslarska praksa kao komunikativni proces. Beograd: Muzikološki institut SANU.
Landron, Hélène. 1997. “Les Musiciens de Rue Sous l’autorité de La Police Parisienne.” Musiciens Des Rues de Paris, 74–79. Paris: Réunion des Musées Nationaux.
Leonov, Ûrij Ivanovič (Леонов, Юрий Иванович). 2008. Pohoždeniя Uličnogo Muzыkanta Na Zemle i Pod Zemleй. Noginsk: n. p.
Marošević, Grozdana & Dijana Nazor. 2008. Ulični Svirači Grada Zagreba. Zagreb: Kadenca.
Simpson, Paul. 2011. “Street Performance and the City: Public Space, Sociality, and Intervening in the Everyday.ˮ Space and Culture 14(4): 415–430.
Smith, Murray. 1996. “Traditions, Stereotypes, and Tactics: A History of Musical Buskers in Toronto.ˮ MUSICultures 24: 6–22.
Stadelmann, Christian & Bernhard Fuchs. 1987. Strassenmusik in Wien. Wien: authors.
Tanenbaum, Susie. 1995. Underground Harmonies – Music & Politics in the Subways of New York. Ithaca & New York: Cornell University Press.
Quilter, Julia & McNamara, Luke. 2015. “Long May the Buskers Carry On Busking: Street Music and the Law in Melbourne and Sydney.ˮ Melbourne University Law Review 39: 539–591.
Watt, Paul. 2016. “Editorial–Street Music: Ethnography, Performance, Theory.ˮ Journal of Musicological Research 35(2): 69–71.
White, William. 1988. Rediscovering the Center City. New York: Doubleday.
Wrochem, Klaus Christian von (Klaus der Geiger). 2018. Deutschlands Bekanntester Straßenmusiker Erzählt. KiWi. Köln: Kiepenheuer & Witsch.
Zucchi, John E. 1992. The Little Slaves of the Harp: Italian Child Street Musicians in Nineteenth-Century Paris, London, and New York. McGill-Queen’s Studies in Ethnic History. Montréal: McGill-Queen’s University Press.

Sources:
Bathnes. 2019. “The Guide to Busking and Street Performance in Bath.ˮ https://www.bathnes.gov.uk/sites/default/files/busker_guide.pdf (pristupljeno 10. decembra 2019).
Beograd. 2019. „Javni poziv slikarima, muzičarima i izvođačima artističkog programa za dobijanje odobrenja za nastupanje na javnim gradskim površinama.“
https://www.beograd.rs/images/data/b1c58b5ec03649dbff862c423e134d95_2882373125.pdf (pristupljeno 5. novembra 2019).
Graz. 2019. “Rules for Street Music in Graz.ˮ https://www.graz.at/cms/dokumente/10081990_7765198/a6843cb6/Stra%C3%9Fenmusik_2015_EN.pdf (pristupljeno 5. septembra 2019).
Hinweise Strabenmusiker. 2019. https://www.muenchen.de/rathaus/dam/jcr:c99dc050-4cb3-4064-ac44-c90fc0ffea4a/Engl.%20%C3%9Cbersetzung%20STREET%20PERFORMERS%20Dez.%202016.pdf. (pristupljeno 7. novembara 2019).
Istvanovic, Nikola. 2016. „Italijanski turista (Bechara Moufarrej) i ulicni sviraci (Danilo Andjelkovic) u Knez Mihajlovoj.“ 30. januar https://www.youtube.
com/watch?v=iIbdU4cyMt4 (pristupljeno 5. оktobra 2019).
Lopušina, M. 2013. „Radno mesto – ulični svirač.“ Novosti, 9 februar.
https://www.novosti.rs/vesti/naslovna/reportaze/aktuelno.293.html:418953-Radno-mesto-ulicni-svirac (pristupljeno 5. septembra 2019).
Maccno. 2019. “Guide to Street Performance.ˮ https://maccno.com/guide-to-streetperformance-1 (pristupljeno 10. oktobra 2019).
„Muzika na dar: Ulični svirač šest godina na ulicama Beograda.“ 2014. Na dlanu, 21. avgust. https://nadlanu.com/235642/muzika-na-dar-ulicni-svirac-sestgodina-
na-ulicama-beograda/ (pristupljeno 10. februara 2019).
Pandurević, D. 2013. „Ulični svirač Neven Kogović promovisao novi album“. Blic, 12. februar. https://www.blic.rs/vesti/beograd/ulicni-svirac-neven-kogovicpromovisao-novi-album/j46wter (pristupljeno 10. septembra 2019).
Republički zavod za statistiku RS. 2019. „Prosečne zarade po zaposlenom, oktobar 2019.“ https://www.stat.gov.rs/sr-latn/vesti/20191225-prosecne-zarade-pozaposlenom-oktobar-2019/?s=2403 (pristupljeno 10. oktobra 2019).
Street Music Street Performers. 2014. “When the magic happens – Danilo and Nenad, an educated street musician meets an opera singer.ˮ 6. October
https://www.youtube.com/watch?v=HPw6-yC1T_I (pristupljeno 5. oktobra 2019).
Vincan, Julijana. 2015. „Evo zbog čega su mladi svirali klasiku uz transparent „Hoćemo kulturu, a ne rijaliti.“ Srbija danas, 2. septembar.
https://www.srbijadanas.com/clanak/cilj-nam-je-da-probudimo-uspavanusrbiju-evo-zasto-su-organizovali-pokret-sistem-vrednosti (pristupljeno 10. septembra 2019).
Објављено
30.05.2020.
Како цитирати
BLAGOJEVIĆ, Gordana. Урбани простор као музичка сцена: београдске приче. Гласник Етнографског института САНУ, [S.l.], v. 68, n. 1, p. 95–111, may 2020. ISSN 2334-8259. Доступно на:
<http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/858>.
Датум приступа: 13 aug. 2020