Збирке и културна трансмисија: музеј као место (ре)конструкције нише

ДОИ: https://doi.org/10.2298/GEI1902393N УДК 39:069.01 Оригинални научни рад

  • Aleksandra Nikolić Централни институт за конзервацију, Београд
    sashnikolic@gmail.com

Сажетак

Значајан број студија које укључују еволуциони приступ људској култури и механизмима културних процеса , од краја XX века надаље, понудио је теоријске поставке и нове парадигме и приступе, који су отворили пут за јасније утемељење области културне еволуције (ЦЕ). Полазећи од овог теоријског корпуса и претпостављеног значаја материјалне културе за културну трансмисију, рад се бави еволуционим аспектима музеализације и улогом музеја у кумулативној културној еволуцији, из перспективе теорије конструкције ниша (НЦТ). Аргументација у раду је заснована на поређењу музеја са културном нишом и дијалектици очувања и реконструкције у процесима културне трансмисије, по аналогији са музеолошким питањем односа конзервације и интерпретације. Закључује се да музеј може да се посматра као место реконструкције нише, при чему се питање односа конзервације и интерпретације разрешава својством културне нише да имплицира очување елемената културе, а да при томе омогућава конструкцију знања у свакој генерацији.
Кључне речи: културна трансмисија, конструкција нише, музеј, очување, интерпретација наслеђа

Reference

Acerbi, Alberto & Alex Mesoudi. 2015. „If we are all cultural Darwinians what’s the fuss about? Clarifying recent disagreements in the field of cultural evolution.“ Biology & philosophy 30, no. 4: 481-503. DOI 10.1007/s10539-015-9490-2.
Alexander, Richard D. 1974. „The evolution of social behavior.“ Annual review of ecology and systematics 5, no. 1: 325-383.
Bandura, Albert. 1971. Social Learning Theory. New York: General Learning Press.
Berger, Arthur Asa. 2016. What objects mean: An introduction to material culture. Abingdon: Routledge.
Boyd, Robert, & Peter J. Richerson. 1985. Culture and the Evolutionary Process. Chicago: University of Chicago Press.
Boyd, Robert, & Peter J. Richerson. 2005. “Culture, Adaptation, and Innateness.” In The Innate Mind: Volume 2: Culture and Cognition, ed. Peter Carruthers,
Stephen Laurence, Stephen Stich, 23–38. New York: Oxford Univ. Press.
Cain, Joe. 2010. „Practical concerns when implementing object-based teaching in higher education.“ University Museums and Collections Journal 3: 197-202.
Campbell, Donald T. 1960. „Blind variation and selective retentions in creative thought as in other knowledge processes.“ Psychological review 67, no. 6: 380-400.
Caple, Chris. 2006. Objects: reluctant witnesses to the past. Abingdon: Routledge.
Cavalli-Sforza, Luigi Luca, & Marcus W. Feldman. 1981. Cultural transmission and evolution: a quantitative approach. New Jersey: Princeton University Press.
Chatterjee, Hellen. J. 2010. „Object-based learning in higher education: The pedagogical power of museums.“ University Museums and Collections Journal 3: 179-181.
Dawkins, Richard. 1976. The Selfish Gene. Oxford, UK: Oxford University Press.
Dawkins, Richard. 1982. The Extended Phenotype. Oxford, UK: Freeman.
Dewey, John. 1929. Experience and nature. London: George Allen and Unwin Ltd.
Dobzhansky, Theodosius, Francisco J. Ayala, G. Ledyard Stebbins, James W. Valentine. 1977. Evolution. San Francisco: Freeman. DOI: 10.4135/9781446201077.n42.
Duhs, Rosalind. 2010. „Learning from university museums and collections in higher education: University College London (UCL).“ University Museums and Collections Journal 3: 183–186.
Durham, William H. 1991. Coevolution: Genes, culture, and human diversity. Palo Alto, CA: Stanford University Press.
Ellen, Roy. 2009. „A modular approach to understanding the transmission of technical knowledge: Nuaulu basket-making from Seram, eastern Indonesia.“ Journal of Material Culture 14, no. 2: 243-277. https://doi.org/10.1177/1359183509103065
Enquist, Magnus, Pontus Strimling, Kimmo Eriksson, Kevin Laland, & Jonas Sjostrand. 2010. „One cultural parent makes no culture.“ Animal Behaviour 79, no. 6: 1353-1362. https://doi.org/10.1016/j.anbehav.2010.03.009
Fragaszy, Dorothy M., Dora Biro, Yonat Eshchar, Tatyana Humle, Patricia Izar, Bruno Resende, & Elisabetta Visalberghi. 2013. „The fourth dimension of tool use: temporally enduring artefacts aid primates learning to use tools.“ Philosophical Transactions: Biological Sciences 368, no. 1630 (2013): 1-10. http://www.jstor.org/stable/42569293.
Gabora, Liane. 2004. „Ideas Are Not Replicators but Minds Are.“ Biology & Philosophy 19, no. 1: 127–43. https://doi.org/10.1023/B:BIPH.0000013234.87103.76.
Gerard, Ralph W., Clyde Kluckhohn and Anatol Rapoport. 1956. „Biological and cultural evolution some analogies and explorations.“ Behavioral Science 1, no. 1: 6-34.
Hannan, Leonie, Helen Chatterjee, & Rosalind Duhs. 2013. “Object based learning: a powerful pedagogy for higher education.” In Museums and higher education
working together: challenges and opportunities, eds. Speight Catherine, Jos Boys, & Anne Boddington, 159-168. Farnham: Ashgate Publishing, Ltd.
Heyes, Cecilia M. 1994. „Social learning in animals: categories and mechanisms.“ Biological Reviews 69, no. 2: 207-231. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1469-185X.1994.tb01506.x
Holtorf, Cornelius. 2002. „Notes on the life history of a pot sherd.“ Journal of material culture 7, no. 1: 49-71. DOI: 10.1177/1359183502007001305
Keene, Suzanne. 2006. Fragments of the world: Uses of museum collections. Abingdon-on-Thames: Routledge.
Kendal, Jeremy, Jamshid J. Tehrani, & John Odling-Smee. 2011. „Human niche construction in interdisciplinary focus.“ Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences 366, no. 1566: 785-92. DOI: 10.1098/rstb.2010.0306
Laland, Kevin N., John Odling‐Smee, & Marcus W. Feldman. 2001. „Cultural niche construction and human evolution.“ Journal of evolutionary biology 14, no. 1: 22-33.
Lemonnier, Pierre. 1989. "Bark capes, arrowheads and Concorde: on social representations of technology." In The meaning of things. Material culture and
symbolic expression, eds.Christopher Tilley & Ian Hodder: 156-171. London: Basil Blackwell.
Levi-Strauss, Claude, 1999. Tužni tropi. Translated by Slavica Miletić. Belgrade: Zepter book world.
Lewis, Hannah M., & Kevin N. Laland. 2012. „Transmission fidelity is the key to the build-up of cumulative culture.“ Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences 367, no. 1599: 2171-2180. DOI: 10.1098/rstb.2012.0119
Lumsden Charles J. & Edward. O. Wilson. 1981. Genes, Mind and Culture. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Malafouris, Lambros. 2008. „Beads for a plastic mind: The ‘Blind Man's Stick’(BMS) hypothesis and the active nature of material culture.“ Cambridge Archaeological Journal 18, no. 3: 401-414.
Mead, Margaret. 2017. Continuities in cultural evolution. Abingdon: Routledge.
Mesoudi, Alex, Andrew Whiten, & Kevin N. Laland. 2004. „Perspective: Is human cultural evolution Darwinian? Evidence reviewed from the perspective of The Origin of Species.“ Evolution 58, no. 1: 1-11. https://www.jstor.org/stable/3449291 (Accessed 11/05/2017)
Nikolić, Aleksandra. 2018. „Artefacts in cultural transmission: Evolutionary perspective.“ Issues in Ethnology and Anthropology 13 (4): 1165–1182. https://doi.org/10.21301/eap.v13i4.12
Pocklington, Richard, & Michael L. Best. 1997. „Cultural evolution and units of selection in replicating text.“ Journal of Theoretical Biology 188, no. 1: 79-87. https://doi.org/10.1006/jtbi.1997.0460
Richerson, Peter & Robert Boyd. 2005. Not by Genes Alone: How Culture Transformed Human Evolution. Chicago: University of Chicago Press.
Scardamalia, Marlene & Carl Bereiter. 2003. „Knowledge building environments: Extending the limits of the possible in education and knowledge work.“ In
Encyclopedia of distributed learning, eds. Anna DiStefano, Kjell Erik Rudestam & Robert Silverman, 269-272. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Simpson, Andrew, & Gina Hammond. 2012. "University collections and objectbased pedagogies.“ University Museums and Collections Journal 5: 75-82.
Sorensen, Colin. 1989. „Theme parks and time machines.“ In The new museology,ed. Vergo, Peter, 60–73. London, UK: Reaktion books.
Sperber, Dan, & Nicolas Claidière. 2008. „Defining and explaining culture (comments on Richerson and Boyd, Not by genes alone).“ Biology & Philosophy 23, no.2: 283-292. https://doi.org/10.1007/s10539-005-9012-8
Tomasello, Michael, Ann Cale Kruger, & Hilary Horn Ratner. 1993. „Cultural learning.“ Behavioral and brain sciences 16, no. 3: 495-511. https://doi.org/10.1017/S0140525X0003123X
Wilson Edward, O. 1975. Sociobiology: the new synthesis. Cambridge, MA: Belknap.
Zucker, Lynne G. 1977. „The role of institutionalization in cultural persistence.“ American sociological review: 726-743.
Објављено
30.09.2019.
Како цитирати
NIKOLIĆ, Aleksandra. Збирке и културна трансмисија: музеј као место (ре)конструкције нише. Гласник Етнографског института САНУ, [S.l.], v. 67, n. 2, p. 393–405, sep. 2019. ISSN 2334-8259. Доступно на:
<http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/823>.
Датум приступа: 25 feb. 2020