Прича о циганском змају: еволуциони приступ наративима

UDC 316.728(=214.58)(497.11) 821.214.58.09-36:398(497.11)

Сажетак

Овај рад представља резултат антрополошке примене метода еволуционе психологије и теорије на проблематику социјалне и репродуктивне стратегије ромске популације у Србији, с нагласком на моделовање образаца понашања као на битан елемент сваке такве стратегије.


Предмет овог рада јесте бихејвиорална нормативистика имплицирана једном ромском причом/наративом, а циљ успостављање везе између социокултурних образаца понашања и стратегија одржања заједнице у разноврсним историјским, друштвеним, културним и економским условима. Главни јунак – Циганин у обрађеном наративу показао је све оне особине које и иначе Цигани1 негују као свој адаптивни механизам, али и начин живота од кога нерадо одустају – лукавство, преваре, крађе, номадски начин живота, сиромаштво, бедан социјални положај, необразованост, бројно потомство итд. У свему томе, Циганин као јунак приче успева захваљујући својим особинама трикстера, тј. довитљивошћу, преварама, сналажљивошћу и лукавством. Другим речима, наратив с једне стране, верно одсликава друштвену стварност Цигана у Србији, како у прошлости тако, рекло би се, и у садашњости, док с друге стране преноси потомцима модел успешне адаптације и опстанка. Анализа показује да дотична прича не само што пружа објашњење циганског начина живота, већ га и потврђује и шта-више позитивно валоризује.


Такође, разматра се значај наратива за истраживање популација које поседују искључиво оралну културу, као и значај наратива за еволуциону антропологију, и истиче се да они служе не само преношењу знања које се сматра значајним у оквиру неке заједнице, већ и као преносници модела пожељног понашања.


Кључне речи: Српски цигани, орална традиција, еволуција

Reference

Basso, Keith H. 1990. Western Apache language and culture: Essays in linguistic
anthropology. Tucson: University of Arizona Press.
Boyd, Brian. 2005. Evolutionary theories of art. In The Literary Animal, edited by
Jonathan Gottschall and David Sloan Wilson, pp. 147-176. Evanston, IL:
Northwestern UP.
Carroll, Joseph. 1999. The Deep Structure of Literary Representations. Evolution
and Human Behavior 20:159-173.
Carroll, Joseph. 2002. Adaptationist Literary Study: An emerging Research program.
Style 36, 4:597-617.
Carroll, Joseph 2002. Organism, Environment, and Literary Representation. Interdisciplinary
Studies in Literature and Environment 9, 2:27-43.
Carroll, Joseph. 1995. Evolution and Literary Theory. Human Nature 6, 2:119-134.
Coe, Kathryn, Palmer, Craig T, Aiken, Nancy E. and Cassidy, Criss. 2006. The Role
of Traditional Children’s Stories in Human Evolution. Entelechy: Mind
and Culture (fall 2005/winter 2006, www.entelechyjournal.com).
Čvorović, Jelena. 2006. Gypsies Drown In Shallow Water: Oral Narratives among
Macva Gypsies. Journal of Folklore Research.43, 2, 129-148
Čvorović, Jelena. 2004. Sexual and Reproductive strategies among Serbian Gypsies.
Population & Environment, 25, 217-242.
Djordjević, Tihomir R. 1932. Naš narodni život I običaji. Knjiga VI. Beograd.
Književna Zadruga.v
Fraser, Angus. 1992. The Gypsies. Cambridge: Blackwell.
Gottschall, Jonathan et al. 2003. Patterns of Characterization in Folktales Across
Geographic Regions and Levels of Cultural Complexity. Human Nature,
14, 365-382.
Hancock, Ian. 1987. The pariah syndrome: an account of Gypsy slavery. Ann Arbor,
MI: Karoma Publishers.
MacDonald, Kevin, B. 2002. A People that Shall Dwell Alone: Judaism as a group
Evolutionary Strategy. Lincoln, NE: Writers Club Press.
Miller, Geoffrey. 2000. The Mating Mind. New York: Doubleday.
Palmer Craig T., Steadman Lyle B. and Cassidy, Chris. 2006. Traditional Religious
Sacrifice, Cultural materialism, Costly Signaling, or Descendant-leaving
Strategy? Journal of Ritual Studies, 20, 2, in press.
Palmer, Craig T. and Lyle B. Steadman 1997. Human kinship as a descendantleaving
strategy: a solution to an evolutionary puzzle. Journal of Social
Evolutionary Systems, 20, 1: 39-51.
Pinker, Steven. 1997. How the Minds Works. New York: Norton.
Save the Children. 2001. Denied a Future? The Right To Education of Roma, Gypsy
and Travelers Children. Save The Children Fund: United Kingdom.
Scalise Sugiyama, Michelle. 2001. Food, foragers, and folklore: The role of narrative
in human subsistence. Evolution and Human Behavior 22, 4, 221-240.
Steadman, Lyle B & Palmer, Craig T. 1997. Myths as instructions from ancestors:
The example of Oedipus. Zygon, vol. 32, 341-350.
Storey, Robert. 1996. Mimesis and the Human Animal: On the Biogenetic Foundations
of literary Representation. Evanston, IL: Northwestern UP.
Sutherland, Ann. 1975/1992. Gypsies: The Hidden Americans. Chicago, IL: Waveland
Press.
Vukanović, Tatomir. 1983. Romi (Cigani) u Jugoslaviji. Vranje: Nova Jugoslavija.
Објављено
30.10.2018.
Како цитирати
(SERBIA), Jelena Čvorović. Прича о циганском змају: еволуциони приступ наративима. Гласник Етнографског института САНУ, [S.l.], v. 55, n. 1, p. 205-215, oct. 2018. ISSN 2334-8259. Доступно на:
<https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/648>.
Датум приступа: 24 apr. 2024
Број часописа
Секција
Научни радови