Турбо-фолк и етницитет у огледалу перцепције корисника јутјуба

DOI: 10.2298/GEI1202155B УДК: 784:316.72(497.11)"199/..." ; 316.776:[004.738.5:316.774 ID: 193784332

Сажетак

У фокусу овог истраживања налазе се перцепција турбо-фолка од стране корисника јутјуба (YouTube) и њихова међусобна комуникација. Материјал са ове интернет странице за размену видео фајлова доступан је широм света. Многи корисници са простора бивше Југославије остављају своје коментаре о песмама, који су често националистички, политички обојени. У раду се истражује начин на који слушаоци виде своју повезаност са османском прошлошћу. Шта доживљавају као турско, а шта као своје у тим песмама. Осим тога, посматра се друштвени утицај интернет културе, у овом случају – јутјуба. Анализа коментара корисника јутјуба показала је да су код старих хитова новокомпоноване музике и код севдалинки веома ретки они који су националистички обојени, а и турско наслеђе се у контексту ових песама веома ретко помиње. Управо супротно, доминирају југоносталгични коментари, а Балкан се помиње као заједнички простор за живљење свих народа. Корисници јутјуба не доживљавају севдалинке као нешто турско, иако су њихови текстови пуни турцизама, а мелодијске линије садрже оријенталне елементе. Овде се појављује извесна врста парадокса, јер за већину корисника јутјуба са територије бивше Југославије турбо-фолк који је створен деведесетих година 20. векам, у време бујања национализма, представља уједно једину врсту музике у којој препознају елементе турске музике у негативном контексту.


Кључне речи: етницитет, турбо-фолк, јутјуб, Србија

Reference

Aksoj, Bulent. 2010. "Muzika Osmanlija viđena zapadnjačkim očima." U Imaginarni
Turčin, prir. Božidar Jezernik, 229-246. Beograd: XX vek.
Anastasijević, Bratislav. 1988. "O zloupotrebi narodne muzike." Kultura 80/81:
147–156.
Baker, Catherine. 2006."The Politics of Performance: Transnationalism and its
Limits in Former Yugoslav Popular Music, 1999–2004." Ethnopolitics 5
(3): 275-293.
Baker, Catherine. 2007. "The Concept of Turbofolk in Croatia: Inclusion/Exclusion
in the Construction of National Musical Identity." In Nation in Formation:
Inclusion and Exclusion in Central and Eastern Europe, ed. Catherine
Baker, 139-158. London: UCI. School of Slavonic and East European
Studies Publications.
http://eprints.soton.ac.uk/66293/1/Baker_-_turbofolk_2007.pdf. Accessed
December 10, 2011.
Bejker, Ketrin. 2011. Zvuci granice. Popularna muzika, rat i nacionalizam u
Hrvatskoj posle 1991. Prev. Igor Cvijanović i Alen Bešić. Beograd:
Biblioteka XX vek.
Burton, Kim. 1994. World Music: The Rough Guide. London: Penguin Group.
Ceca-online. 2011. "Biografija." http://ceca-online.com/cms/biografija. Accessed
October 11, 2011.
Dragana Mirković 2011. http://www.dragana.at/. Accessed October 11, 2011.
Vidić-Rasmussen, Ljerka. 1995. "From Source to Commodity: Newly-Composed
Folk Music of Yugoslavia." Popular Music 14 (2): 241 –256.
Vulliamy, Ed. 2011. "Serb singer Ceca charged with embezzlement." The
Guardian, March 29, 2011.
http://www.guardian.co.uk/world/2011/mar/29/serb-singer-ceca-charged.
Accessed December 9, 2011.
Gligorijević, Jelena. 1990. "Tri «rustikalne» pesme iz repertoara Lepe Brene. Veza
sa tradicijom i odstupanja od nje." U Rad XXXVII Kongresa Saveza
udruženja folklorista Jugoslavije Plitvička jezera, prir. Tomislav Đurić,
200–205. Zagreb: Savez udruženja folklorista Jugoslavije, Društvo
folklorista Hrvatske.
Golemović, Dimitrije O. 1997. Etnomuzikološki ogledi. Beograd: Biblioteka XX
vek.
Golemović, Dimtrije O. 2006. Narodna pesma: od obreda do spektakla, u: Čovek
kao muzičko biće, 219 –224. Beograd: Biblioteka XX vek. Preštampano iz:
Od obreda do umetničke forme, Katedra za muzikologiju i
etnomuzikologiju FMU (Beograd 2001).
Gordi, Erik. 2001. Kultura vlasti u Srbiji. Beograd: Samizdat B92.
Grujić, Marija. 2006. "Inclusiveness of the "turbo folk" music scene in postsocialist
Serbia: transgression of cultural boundaries or a new model of cultural
exclusions?" Presented at 7th International Postgraduate Conference
on Central and Eastern Europe UCL-SSEES Inclusion/Exclusion, London,
16–18 February.
Dimitrijević, Branko. 2002. "Turbo folk i njegov globalni identitet." NIN 2686, 20
jun.
Đorđević, Ivan. 2010. "Identitetske politike u ritmu "lakih nota". Recepcija neofolk
muzike u Sloveniji." U Srbi v Sloveniji, Slovenci v Srbiji, prir. Ingrid
Slavec Gradišnik i Dragana Radojičić, 137–153. Ljubljana: Inštitut za
slovensko narodopisje ZRC SAZU
Dragićević-Šešić, Milena. 1994. Neofolk kultura. Publika i njene zvezde. Sremski
Karlovci: Izdavačka knjižarnica Zorana Stanojevića.
Erdei, Ildiko. 2009. "’Za tango je potrebno dvoje’. Ekonomija i identitet Srba i
Slovenaca u postsocijalizmu." U Zid je mrtav, živeli zidovi, prir. Ivan
Čolović, 236-258. Beograd: XX vek.
Jezernik, Božidar. 2010. "Uvod. Stereotipizacija ’Turčina’." U Imaginarni Turčin,
prir. Božidar Jezernik, 9-29. Beograd: XX vek.
Jovanović, Jelena. 2005. "The Power of Recently Revitalized Serbian Rural Folk
Music in Urban Settings." In Music, Power and Politics, ed. by Annie J.
Randall, New York and London: 133–142.
Karleusa. 2011. "Bio." http://www.karleusa.com/index.php. Accessed October 10,
2011.
Kronja, Ivana. 2001. Smrtonosni sjaj. Masovna psihologija i estetika turbo-folka.
Beograd: Tehnokratija
Lukić-Krstanović, Miroslava. 2008. "The Festival Order: Music Stages of Power
and Pleasure." Етноантрополошки проблеми н. с., св. 3: 129–143.
Malešević, Miroslava. 2011. Ima li nacija na planeti Ribok? Lokalni identitet
nasuprot globalnom među mladima u Srbiji, u: Ima li nacija na planeti
Ribok. Ogledi o politikama identiteta. Beograd: Etnološka biblioteka.
Preštampano iz: Tradicionalno i savremeno u kulturi Srba, Etnografski
institut SANU (Beograd 2003).
Марковић, Младен. 2004. "World contra ethno… Против као и обично." Нови
звук 24, Београд: 48-51.
Orahovac, Sait. 1968. Sevdalinke, balade, romanse Bosne i Hercegovine. Sarajevo:
"Svjetlost": Biblioteka Kulturno naslijedje Bosne i Hercegovine.
Pavićević, Svetislav. 1970. "Nove potrebe – novi vidovi kulture." Kultura 8: 132–
140.
Poznati.info. 2011. "Mitar Mirić biografija." http://poznati.info/mitar-miricbiografija/.
Accessed November 9, 2011.
Prica, Ines. 1988. "Mitsko poimanje naroda u kritici novokomponovane narodne
muzike." Kultura 80/81: 80–93.
Radović, Srđan. 2010. "Juče na Balkanu, danas u vašem stanu. Nekolika zapažanja
o neofolk muzici u Sloveniji." U Srbi v Sloveniji, Slovenci v Srbiji, prir. Ingrid
Slavec Gradišnik i Dragana Radojičić, 123 –135. Ljubljana: Inštitut za
slovensko narodopisje ZRC SAZU
Rainer, Kelly R., Turban, Efraim. 2009. Uvod u informacione sisteme. Beograd:
Data Servis.
Ристић, Мирослава, Цветковић, Марина. 2008. "Унапређење наставе енглеског
језика уз помоћ дигиталних медија и апликација" У Зборник радова
Иновације у основношколском образовању – од постојећег ка
могућем, прир. проф. др Ивица Радовановић и мр Вера Ж. Радовић,
324 - 333. Београд: Учитељски факултет.
Simić, Marina. 2006. "EXIT u Evropu. Popularna muzika i politike identiteta u
savremenoj Srbiji." Kultura 116/117: 98–122.
Објављено
14.07.2018.
Како цитирати
(SERBIA), Gordana Blagojević. Турбо-фолк и етницитет у огледалу перцепције корисника јутјуба. Гласник Етнографског института САНУ, [S.l.], v. 60, n. 2, p. 155-170, july 2018. ISSN 2334-8259. Доступно на:
<https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/404>.
Датум приступа: 25 apr. 2024
Број часописа
Секција
Научни радови