Реторичке фигуре у језику рекламних порука

DOI: 10.2298/GEI1202073R УДК: 81'42:659 ; 808.51:659 ID: 193778188

  • Bojana Radenković Šošić (Serbia) Филолошки факултет, Универзитет у Београду
    radenkovicbojana@gmail.com

Сажетак

У циљу испитивања природе језика који се користи у промотивним активностима, у раду су анализиране реторичке фигуре употребљене у порукама различитих организација. Полазећи од уочене честе и разноврсне употребе реторичких фигура у језику оглашавања, основна хипотеза рада заснива се на питању да ли је функција рекламне поруке само пружање информације о оглашаваном производу или услузи, или пак има сложенији "задатак" и последице. Иако је аспект проучавања била лингвистичка анализа рекламног дискурса, у раду су дате основне дефиниције маркетиншких активности и објашњења комуникацијских модела. Корпус истраживања је обухватио примере новинског, телевизијског и Интернет оглашавања на различитим говорним подручјима.


Кључне речи: реторичке фигуре, односи с јавношћу, језик оглашавања

Reference

Bertelsen, E. 1997. Ads and amnesia: black advertising in the new South Africa, у
S. Nuttall and C. Coetzee (eds), Negotiating the Past: The Making of
Memory in South Africa. Cape Town: Oxford University Press, 221–41.
Блек, С. 2003. Односи с јавношћу, Београд Клио, 10–12 [Blek, S. 2003. Odnosi s
javnošću, Beograd Klio, 10–12].
Blyth, J. 2005. Essentials of Marketing Communications, Pearson Prentice Hall,
New Jersey, 35.
Бојичић, Г. 2007. Језичка својства италијанске телевизијске и новинске
рекламе, магистарски рад, Универзитет у Београду, Филолошки
факултет, 40 [Bojičić, G. 2007. Jezička svojstva italijanske televizijske i
novinske reklame, magistarski rad, Univerzitet u Beogradu, Filološki
fakultet, 40].
Вељковић, С. 2006. Маркетинг услуга, Центар за издавачку делатност
Економског факултета у Београду Београд, 443–445 [Veljković, S.
2006. Marketing usluga, Centar za izdavačku delatnost Ekonomskog
fakulteta u Beogradu Beograd, 443–445].
Verčiča, T., Verčič, D., Lacoc, K. 2008. Comparing advertising and editorials: An
experimental study in TV and print, Public Relations Review, 34, br. 4,
380-386.
Ђурић, М. 1992. Public relations – кључ успешног наступа на тржишту,
Институт за тржишна истраживања, Београд, 5 [Đurić, M. 1992. Public
relations – ključ uspešnog nastupa na tržištu, Institut za tržišna
istraživanja, Beograd, 5].
Gruning, J. 1984. Managing Public Relations, Harcourt Brace College Publishers,
19.
Gjuran-Coha, A., Pavlović, LJ. 2009. Elementi reklamne retorike u hrvatskim
reklamnim porukama, Fluminensia, god. 21, br. 1, 41–54.
Живковић, Драгиша (ур.). 1992. Речник књижевних термина. Београд Нолит,
453-455 [Živкović, Dragiša (ur.). 1992. Rečniк кnjiževnih termina.
Beograd Nolit, 453-455].
Катела, Б., Каде, А. 1979. Друштвена одговорност рекламе. Трећи програм,
бр. 41. Радио Београд, 551-559 [Katela, B., Kade, A. 1979. Društvena
odgovornost reklame. Treći program, br. 41. Radio Beograd, 551–559].
Катнић-Бакаршић, М. 1999. Лингвистичка стилистика, Open Society
Budapest, 71 [Katnić-Bakaršić, M. 1999. Lingvistička stilistika, Open
Society Budapest, 71].
Клајн, И. Шипка, М. 2006. Велики речник страних речи и израза, Прометеј,
Нови Сад, 166 [Klajn, I. Šipka, M. 2006. Veliki rečnik stranih reči i
izraza, Prometej, Novi Sad, 166].
Kotler, F. 2000. Marketing Management, The Millennium-Tenth Edition, New
Jersey, Prentice Hall International Inc.
Lakoff, G., M. Johnson 1980. Metaphors We Live by. Chicago: University of
Chicago Press.
Mesthrie, R., Swann, J., Deumert, A., Leap W. L. 2009. Introducing
Sociolinguistics, Second Edition, Edinburgh University Press, 327–328.
McQuarrie E.F, Mick D. G. 1996. Figures of Rhetoric in Advertising Language,
Journal of Consumer Research.
Огњанов, Г. 2009. Интегрисане маркетиншке комуникације, Економски
факултет у Београду, 92 [Ognjanov, G. 2009. Integrisane marketinške
komunikacije, Ekonomski fakultet u Beogradu, 92].
Половина, Н. 2010. Дуализам реклама у (друштвеној) комуникацији,
Philologhia, 8, 47–54 [Polovina, N. 2010. Dualizam reklama u
(društvenoj) komunikaciji, Philologhia, 8, 47–54].
Смит, П. 2002. Маркетиншке комуникације интегрисани приступ, Београд,
Kлио, 351 [Smit, P. 2002. Marketinške komunikacije integrisani pristup,
Beograd, Klio, 351].
Суботић, Д. 2009. Односи д јавношћу у постиндустријском друштву, Српска
политичка мисао, Београд Институт за политичке студије, год. 16, вол.
26, 373–392 [Subotić, D. 2009. Odnosi d javnošću u postindustrijskom
društvu, Srpska politička misao, Beograd Institut za političke studije, god.
16, vol. 26, 373–392].
Филиповић, Ј. 2009. Моћ речи, Огледи из критичке социолингвистике,
Задужбина Андрејевић, Београд, 19 [Filipović, J. 2009. Moć reči, Ogledi
iz kritičke sociolingvistike, Zadužbina Andrejević, Beograd, 19].
Чејни, Д. 2003 Животни стилови, Београд Клио, 12 [Čejni, D. 2003 Životni
stilovi, Beograd Klio, 12].
Чоловић, И., Вуковић, Ђ. 1979. Правци истраживања рекламе. Трећи
програм, бр. 41. Радио Београд, 447–453 [Čolović, I., Vuković, Đ. 1979.
Pravci istraživanja reklame. Treći program, br. 41. Radio Beograd, 447–-
453].
Џефкинс, Ф. 2003. Оглашавање, Београд Kлио, 11 [Džefkins, F. 2003.
Oglašavanje, Beograd, Klio, 11].
Објављено
14.07.2018.
Како цитирати
(SERBIA), Bojana Radenković Šošić. Реторичке фигуре у језику рекламних порука. Гласник Етнографског института САНУ, [S.l.], v. 60, n. 2, p. 73-88, july 2018. ISSN 2334-8259. Доступно на:
<https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/399>.
Датум приступа: 19 apr. 2024
Број часописа
Секција
Научни радови