TY - JOUR AU - Bašić, Ivana PY - 2020/09/30 TI - Фрагменти аутобиографије: концепт „трептавог саосећања“ у Портретима жена Ксеније Атанасијевић JF - Гласник Етнографског института САНУ; Издање 68 Број 2 (2020): Научни рад и род: синхронe и дијахронe перспективe KW - N2 - У фокусу нашег разматрања биће начин на који је Ксенија Атанасијевић, пишући о песникињама и филозофкињама старе Грчке, али и о св. Терези из Авиле или Жорж Сандовој, исписивала сопствено разумевање значаја женске научне и уметничке креативности, те еманципације жена. Избором жена о којима ће писати, као и наглашавањем одређених квалитета њихових личности и њихових дела, те филозофских концепата које је подржавала, Ксенија Атанасијевић је у Портретима жена истовремено створила своје имплицитно имагинарно филозофско „Ја“. Стога би најпрецизније жанровско одређење Портрета жена било фрагменти трептавог саосећања са личностима које је описивала, а саосећање се може одредити и као кључна карактеристика целокупног њеног опуса и живота – емпатија је чинила и основу етичке филозофије Ксеније Атанасијевић, и њеног друштвеног, пацифистичког и феминистичког ангажмана и истовремено је за њу представљала основу вредности људског живота. Овим избором, Ксенија Атанасијевић антиципирала је и став ововременог феминизма о нужности стварања женског канона за обликовање женског личног и стваралачког идентитета. Кључне речи: Ксенија Атанасијевић, Портрети жена, женски канон, „аутобиографски моменат“, феминистичка традиција UR - https://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/902